Wiadukt Millau we Francji - 343 metrowy, najwyższy most świata

Położenie pokaż na mapie

Millau, Francja

Czas powstania

10 października 2001 - rozpoczęcie budowy
14 grudnia 2004 - data otwarcia
16 grudnia 2004 - udostępnienie do ruchu

  • Inne nazwy budowli: le Viaduc de Millau, Millau Viaduct
  • Typ budowli: most, wiadukt
  • Styl architektoniczny: Nowoczesny
  • Materiał: żelbet, stal
  • Koszt budowy: około 400 milionów euro
  • Wysokość: 343 metry
  • Długość: 2460 metrów
  • Architekt: Norman Foster, Michel Virolgeux
Wiadukt Millau opis i ciekawostki:

Wiadukt położony jest nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji, w pobliżu miasta Millau.

Millau Viaduct jest najwyższym mostem świata, most mierzący 343 metry do najwyższego punktu konstrukcyjnego przewyższa o 19 metrów słynną Wieżę Eiffla.

Na most składa się 7 filarów o wysokościach od 78 do 245 metrów, zaś wysokość pylonów to 87 metrów. Filary połączone są przęsłami o długościach 342 metrów (6 wewnętrznych przęseł) oraz 204 metrów (2 zewnętrzne przęsła).

Budowa mostu trwała zaledwie 3 lata, większość elementów konstrukcyjnych wybudowano na lądzie, a następnie nasunięto je na przygotowane miejsca, do tego celu użyto 64 siłowników hydraulicznych, które przez wiele dni przesuwały przęsła w tempie 9 metrów na godzinę.

Wspomniane przygotowane miejsca to 4 otwory na każdy z pylonów, otwory o średnicy 5 metrów i głębokości 15 metrów, wraz ze specjalnym bieżnikiem o grubości 3-5 metrów położonym u podstawy, zapewniają stabilność pylonów.

W momencie gdy ogromne filary stały na swoich miejscach i położono jezdnie, rozpoczęto budowę i nakładanie pylonów, które są oddzielnymi konstrukcjami w kształcie odwróconej litery Y i nie stanowią przedłużenia filarów.

Na budowę mostu użyto 85 tys. m3 cementu (ok. 206 tys. ton), zaś waga stali użytej przy budowie to 36 tys. ton, co stanowi pięciokrotność ilości użytej do budowy Wieży Eiffla. Łączna waga budowli wynosi 290 tys. ton.

W szczytowym momencie przy budowie brało udział prawie 600 pracowników, którzy do swych prac wykorzystywali najnowocześniejsze technologie laserowe, GPS, specjalny asfalt i beton wysokiej jakości oraz inne innowacyjne materiały, wszystko w celu kontroli budowy co do centymetra.

Most jest szeroki na 32,05 metra i gruby na 4,2 metra oraz posiada 2 pasy ruchu w każdym kierunku.

Szacuje się, że przez wiadukt dziennie przejeżdża do 50 tysięcy pojazdów (w zimie ok 4,5 tys.), wiele lokalnych osób dojeżdżających do pracy z powodu kosztów wybiera inną, bezpłatną drogę.

Wiadukt leży w ciągu autostrady A75 łączącej Paryż z wybrzeżem Morza Śródziemnego na południu Francji. Koszt przejazdu wiaduktem od stycznia 2011 roku wynosi odpowiednio, za samochód osobowy: 8,20 € w lipcu i sierpniu oraz 6,40 € poza sezonem, zaś za samochód ciężarowy 29,90 € przez cały rok. Przejazd pozostałą 340 km częścią autostrady A75 jest bezpłatny.

W momencie ukończenia budowy, most uzyskał oficjalnie 3 rekordy świata: 1) najwyższy pylon świata (P2 o wysokości 244,96 metra). 2) najwyższa wieża mostu (wierzchołek P2 leży na wysokości 343 metrów). 3) najwyżej położona droga mostu w Europie (jezdnia jest położona 270 metrów nad poziomem rzeki Tarn).

Na instalacje elektryczne wiaduktu składa się m.in. 30 kilometrów przewodów wysokiego napięcia, 20 kilometrów światłowodów oraz 10 kilometrów kabli niskiego napięcia. Do dyspozycji pracownicy mają 357 gniazd telefonicznych, które pozwalają im na komunikację między sobą oraz między stanowiskami dowodzenia znajdującymi się na masztach.

Most jest wyposażony w najnowocześniejsze czujniki, tj. anemometry, akcelerometry, inklinometry oraz czujniki temperatury służące do pomiaru i wykrywania nawet najmniejszych ruchów filarów, jak również do pomiaru odporności na ścieranie i rozrywanie.

Przynależny do wiaduktu punkt poboru opłat jest oddalony od niego o 4 kilometry, posiada on po 8 pasów ruchu w każdym kierunku. Koszt budowy obiektu wraz z pomieszczeniami technicznymi, parkingiem, stacją kontroli i toaletami wyniósł 20 milionów euro.

Oficjalna strona: http://www.leviaducdemillau.com

"Wiadukt Millau jest wspaniałym przykładem, w długiej i wspaniałej tradycji francuskiej, śmiałego dzieła sztuki, tradycji rozpoczętej na przełomie wieków 19 i 20 przez wielkiego Gustava Eiffel'a" - Prezydent Francji Jacques Chirac

Komentarze do Wiadukt Millau (4) Średnia ocen: 4,5 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
4,5  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 4 komentarzy
vOpelln
#4
vOpelln
6 lat temu
MILLAU wymawia sie jako 'MIJO', czyli Viaduc de Millau (wiadik demijo), jest na autostradzie A75 laczacej Clermont-Ferrand z Béziers 340km. Autostrada ta przebija sie przez francuski Masyw Centralny i w najwyzszym punkcie przechodzi przez przelecz Col des Issartets, 1121 m npm. Oprocz tego wiaduktu znajduje sie na niej jeszcze 6 innych wiaduktow, jeden most i 3 tunele.
DG
#3
DG
7 lat temu
Pracuję w transporcie międzynarodowym i przejeżdżałem tym wiaduktem w ciągu ostatniego roku kilka razy. W nocy, nad ranem, w dzień. Wrażenia niesamowite. W pobliżu wiaduktu znajduje się parking z punktem widokowym, gdzie można podziwiać wiadukt. Warto też ominąć wiadukt i krętą górską drogą zjechać do miejscowości Millau i podziwiać wiadukt z dołu. Zapraszam na www.planetg.pl, tam powinno być kilka moich zdjęć z wiaduktu.
The Engineer
#2
8 lat temu
Most to przeprawa nad wodą, a wiadukt nad drogą, doliną, wąwozem. Jeżeli przez dolinę lub wąwóz przepływa woda to jest wiaduktem. Wiadukt Millau przechodzi nad rzeką Tran. Czy Wiadukt Millau to most czy wiadukt? A może jest obojgiem, ale czy mamy dowolność w nazewnictwie? Czy konstrukcje takie to wiadukto-mosty? Chodzi mi o ścisłe określenie, bez zwyczajowego, tylko konstrukcyjne.
Ania
#1
Ania
8 lat temu
Ten most jest wspaniały :) chciałabym kiedyś tam pojechać i go zobaczyć na własne oczy :)

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

wojto
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (25 sierpnia)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
29 ° C
17,1 ° (min)     29 ° (max)
0 mm
1,6 m/s
1016,4 hPa
Jutro (26 sierpnia)
pogoda jutro w tej lokalizacji
29,4 ° C
16,7 ° (min)     29,4 ° (max)
0 mm
4,5 m/s
1015,6 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij