Zapora Trzech Przełomów
Sandouping, Chiny

Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach - zapora która spowolniła obrót ziemi

Gdzie znajduje się Zapora Trzech Przełomów?

Adres Zapory Trzech Przełomów to Sandouping, Yiling, Hubei, Chiny
pokaż na mapie

Kiedy powstała Zapora Trzech Przełomów?

Czas powstania Zapory Trzech Przełomów to 14 grudnia 1994 - rozpoczęcie budowy
20 maja 2006 - zakończenie budowy
26 października 2010 - napełnienie zbiornika

Zapora Trzech Przełomów

Ciekawostki i fakty o Zapory Trzech Przełomów oraz historia powstania

Zapora Trzech Przełomów to olbrzymi projekt inżynieryjny, który zapiera dech w piersiach swoją skalą i znaczeniem. Położona na jednej z najważniejszych rzek Chin - Jangcy - w prowincji Hubei, tama ta łączy w sobie piękno ludzkiej inwencji z kontrowersjami związanymi z wpływem na środowisko i ludzkie życie. Skupmy się na fascynujących faktach, wymiary tej olbrzymiej konstrukcji i wpływ, jaki ma na cały region.

 

Historia i geneza projektu

Pierwsze pomysły i długie lata planowania

Pomysł budowy Zapory Trzech Przełomów sięga początków XX wieku. Już w 1919 roku Sun Yat-Sen, pierwszy prezydent Republiki Chińskiej, sugerował stworzenie gigantycznej tamy na Jangcy, aby kontrolować niebezpieczne powodzie i wspierać rozwój gospodarczy regionu. Jednak dopiero w 1954 roku, kiedy katastrofalna powódź pochłonęła życie około 30 tysięcy ludzi, koncepcja zyskała większe poparcie. Chociaż projekt był dyskutowany przez dekady, musiało minąć wiele lat, zanim władze zyskały poparcie polityczne i ekonomiczne na jego realizację.

W 1992 roku Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych ostatecznie zatwierdziło budowę. Jednak i wtedy nie obyło się bez sprzeciwu - ponad jedna trzecia członków zgromadzenia głosowała przeciwko, obawiając się wpływu na środowisko i lokalne społeczności. Prace rozpoczęły się w 1994 roku i trwały kilkanaście lat, a ich zakończenie świętowano oficjalnie w 2012 roku.

 

Przełomowy projekt inżynierii

Tama na Jangcy to nie tylko ogromna konstrukcja, ale również przykład nadzwyczajnych osiągnięć inżynieryjnych. Aby ujarzmić rzekę o długości ponad 6300 km, konieczne było użycie ogromnych ilości materiałów. W trakcie budowy wydobyto ponad 102,6 miliona metrów sześciennych ziemi i kamieni oraz zalano ponad 26,43 milionów metrów sześciennych betonu. Dodatkowo użyto 463 tysiące ton stali - co wystarczyłoby na zbudowanie aż 63 Wież Eiffla! Cała tama rozciąga się na długości 2,3 km, a jej wysokość wynosi imponujące 185 metrów.

 

Architektoniczny Marvel - anatomia giganta, jego dane konstrukcyjne i wymiary

Gdy mówimy o Zaporze Trzech Przełomów, nie mówimy o pojedynczej konstrukcji. To złożony kompleks hydrotechniczny, którego skala i złożoność przyprawia o zawrót głowy nawet doświadczonych inżynierów. Składa się z trzech głównych elementów, z których każdy jest arcydziełem inżynierii sam w sobie. Przyjrzyjmy się bliżej tej fascynującej anatomii współczesnego cudu techniki.

Tama ma aż 386 metalowych bram różnego rodzaju oraz 139 podnośników, które umożliwiają zarządzanie wodą na wielu poziomach. Śluzy wodne, położone po jednej stronie zapory, są jednymi z największych na świecie i pozwalają na jednoczesne przemieszczanie się do 12 statków. Mają one wysokość 37 metrów, a ich projekt zapewnia bezpieczny transport zarówno w górę, jak i w dół rzeki.

Pochylnia, natomiast, działa jak gigantyczna winda dla mniejszych statków, podnosząc je lub opuszczając w ciągu zaledwie 30 minut. To fascynujące rozwiązanie inżynieryjne jest zarówno praktyczne, jak i widowiskowe, podkreślając skalę całego przedsięwzięcia.

Hydroelektrownia przy Zapory Trzech Przełomów to kolejny aspekt, który imponuje swoimi rozmiarami i wydajnością. Składa się z 26 zestawów turbin, każda o mocy 700 MW, co razem daje całkowitą moc 18200 MW. Turbiny, ważące po 400 ton każda, generują rocznie średnio 84,7 TWh energii, co stanowi znaczną część zapotrzebowania na prąd w Chinach. Dodatkowo w trakcie budowy zaplanowano zainstalowanie kolejnych 7 turbin pod ziemią na prawym brzegu tamy, co dodatkowo zwiększa potencjał energetyczny tego giganta.

 

1. Główna zapora - kolos nad Jangcy

Główna zapora to prawdziwy tytan wśród konstrukcji hydrotechnicznych:

Wymiary i struktura:

  • Długość korony zapory: 2335 metrów
  • Wysokość: 181 metrów
  • Szerokość u podstawy: 115 metrów
  • Szerokość korony: 40 metrów

 

Materiały i konstrukcja:

  • Wykorzystano 26,43 miliona m³ betonu - to objętość, która wypełniłaby 10,5 tysiąca basenów olimpijskich
  • Wzmocniona 463 tysiącami ton stali - wystarczyłoby to na budowę 63 kopii Wieży Eiffla
  • Do jej budowy wydobyto 102,6 miliona m³ ziemi i kamieni
  • Konstrukcja zawiera ponad 27 tysięcy czujników monitorujących stan techniczny

 

Zbiornik retencyjny:

  • Długość: 630 kilometrów
  • Maksymalna głębokość: 175 metrów
  • Powierzchnia: 1045 km²
  • Pojemność całkowita: 39,3 miliarda m³ wody

 

2. System śluz wodnych - wodne schody do nieba

System śluz to prawdziwy majstersztyk inżynierii transportowej, umożliwiający żeglugę mimo 113-metrowej różnicy poziomów wody.

Struktura systemu:

  • Dwa równoległe ciągi śluz po 5 komór każdy
  • Długość każdej komory: 280 metrów
  • Szerokość: 34 metry
  • Głębokość: 5 metrów
  • Maksymalna wysokość podnoszenia: 37 metrów na komorę

 

Parametry techniczne:

  • 386 bram metalowych różnego typu
  • 139 podnośników hydraulicznych
  • 26 głównych śluz
  • Czas przejścia całego systemu: około 4 godziny
  • Przepustowość roczna: ponad 100 milionów ton ładunku

 

Możliwości transportowe:

  • Jednorazowa przepustowość: do 12 statków
  • Maksymalna wielkość jednostki: 3000 ton wyporności
  • Roczna liczba przepraw: ponad 40 tysięcy jednostek
  • Prędkość napełniania komór: około 12 minut na komorę

 

3. Innowacyjna pochylnia - pionowa autostrada wodna

Pochylnia to najmłodszy element kompleksu, oddany do użytku w 2016 roku, stanowiący technologiczną perełkę całego systemu.

Parametry techniczne:

  • Wysokość podnoszenia: 113 metrów
  • Długość konstrukcji: 120 metrów
  • Szerokość: 18 metrów
  • Głębokość: 3,5 metra
  • Masa konstrukcji: 11,2 tysiąca ton

 

Możliwości operacyjne:

  • Czas podnoszenia/opuszczania: 40 minut (w porównaniu do 4 godzin w śluzach)
  • Maksymalna wyporność statku: 3000 ton
  • Przepustowość dzienna: do 30-40 jednostek
  • Roczna zdolność przewozowa: 3 miliony ton ładunku

 

Innowacyjne rozwiązania:

  • System przeciwwagowy o masie 15,5 tysiąca ton
  • 4 liny nośne o średnicy 77 mm każda
  • 256 kół podporowych stabilizujących konstrukcję
  • Zaawansowany system kompensacji drgań i wahań

 

Dane eksploatacyjne całego kompleksu

Przepustowość:

  • Roczna przepustowość całego systemu: ponad 100 milionów ton
  • Dzienna liczba przepraw: średnio 110 jednostek
  • Redukcja kosztów transportu: 35-37%
  • Skrócenie czasu transportu: o około 60%

 

System kontroli i bezpieczeństwa:

  • Ponad 30 tysięcy punktów pomiarowych
  • 12 stacji sejsmicznych
  • Automatyczny system alarmowy
  • Redundantne systemy zasilania i sterowania

 

Ta skomplikowana infrastruktura stanowi prawdziwy triumf współczesnej inżynierii. Każdy element został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności i niezawodności, tworząc system, który nie tylko kontroluje potężną rzekę Jangcy, ale także rewolucjonizuje transport wodny w regionie. To przykład tego, jak ludzka pomysłowość i determinacja mogą przekształcić pozornie niemożliwe wyzwania w rzeczywistość.

 

Ekologiczne i społeczne konsekwencje

Przesiedlenia na niewyobrażalną skalę

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów projektu było masowe przesiedlanie ludności. Ponad 1,24 miliona mieszkańców z 13 miast, 140 miejscowości i ponad 1600 wiosek musiało opuścić swoje domy. To ogromne przedsięwzięcie logistyczne i społeczne, które zmieniło życie całych społeczności. W nadchodzących latach planuje się przesiedlenie kolejnych 350 tysięcy osób, aby umożliwić dalszy rozwój infrastruktury wodnej.

 

Wpływ na środowisko i bioróżnorodność

Budowa tamy wywarła ogromny wpływ na ekosystem rzeki Jangcy. W jej wodach żyje ponad 300 gatunków ryb, które teraz nie mogą swobodnie migrować wzdłuż rzeki. To dramatyczna zmiana, która może doprowadzić do wyginięcia wielu gatunków, w tym zagrożonego wyginięciem chińskiego delfina rzecznego oraz starożytnej metasekwoi. Zbiornik, który powstał w wyniku budowy zapory, zalał również 1300 stanowisk archeologicznych, bezpowrotnie niszcząc dziedzictwo kulturowe regionu.

 

Problemy z jakością wody i zanieczyszczeniami

Kolejnym poważnym problemem jest jakość wody. Już teraz ponad 70% wód powierzchniowych w Chinach jest zanieczyszczonych, a budowa tamy pogłębiła ten problem. Wiele miast musiało porzucić plany korzystania z wody pochodzącej z Jangcy, uznając ją za zbyt skażoną. Wpływ tamy na środowisko jest więc kwestią, która budzi ogromne kontrowersje i wymaga dalszych badań oraz monitorowania.

 

Nagrody i Wyróżnienia

Zapora Trzech Przełomów zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej za swoją monumentalną skalę i znaczenie inżynieryjne. W 2009 roku projekt otrzymał prestiżowe wyróżnienie "Outstanding Civil Engineering Achievement" przyznawane przez Amerykańskie Towarzystwo Inżynierów Budownictwa (ASCE). Uznanie to podkreślało nie tylko skomplikowaną konstrukcję tamy, ale także zastosowanie zaawansowanych technologii w zarządzaniu zasobami wodnymi oraz produkcji energii odnawialnej. W 2010 roku zapora została również wyróżniona jako jedno z "Cudów Inżynierii XXI wieku" przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierii Wodnej i Ochrony Środowiska.

 

Filmy i książki

Zapora Trzech Przełomów, ze względu na swoją wielkość i wpływ na region, była tłem wielu dokumentów i książek. Jednym z najbardziej znanych filmów dokumentalnych jest "Up the Yangtze" w reżyserii Yunga Changa. Film ten przedstawia historie ludzi dotkniętych przymusowymi przesiedleniami i oferuje spojrzenie na zmieniający się krajobraz w cieniu tej gigantycznej konstrukcji. Również w książce "When a Billion Chinese Jump" autor Jonathan Watts opisuje wyzwania środowiskowe, w tym wpływ Zapory Trzech Przełomów, koncentrując się na ogromnych transformacjach zachodzących w Chinach.

W literaturze popularnonaukowej tama stała się inspiracją do rozważań na temat inżynierii i zmian środowiskowych w książce "The Water Kingdom: A Secret History of China" autorstwa Philipa Ball’a, która ukazuje znaczenie wody w historii Chin, podkreślając, jak wielki projekt zmienił bieg tej historii.

 

Tajemnice i ciekawostki

Wspomaganie nawigacji satelitarnej. Niewiele osób wie, że Zapora Trzech Przełomów jest tak duża, że można ją zobaczyć z kosmosu. Struktura stała się punktem odniesienia dla niektórych systemów nawigacji satelitarnej, co jest dowodem na ogromny wpływ tego projektu na nasze zrozumienie geografii Ziemi.

Efekty Akustyczne na Tamie. Ciekawostką jest niezwykły efekt akustyczny, który można usłyszeć w pobliżu tamy. Gdy woda przepływa przez turbinowe kanały, powstają dźwięki o niskiej częstotliwości, które są porównywane do odgłosów natury. Niektórzy lokalni mieszkańcy opisują je jako "śpiew rzeki", co stało się inspiracją dla artystów tworzących dźwiękowe instalacje oparte na tych unikalnych tonach.

Miejskie Legendy i Historie Duchów. Wokół zapory krążą liczne miejskie legendy i opowieści o duchach. Wielu przesiedlonych mieszkańców twierdzi, że w nocy można usłyszeć głosy i szepty pochodzące spod wód zbiornika, które miały zatopić dawne wioski i cenne stanowiska archeologiczne. Lokalne podania sugerują, że dusze tych, którzy musieli opuścić swoje domy, wciąż krążą wokół tego miejsca, nadając zaporze aurę tajemniczości.

Niecodzienna Flora i Fauna. Po utworzeniu zbiornika zaobserwowano niezwykłe zmiany w faunie i florze regionu. Na przykład powstały sztuczne wyspy, które stały się nowymi siedliskami dla niektórych gatunków ptaków. Co ciekawe, odkryto również nowy gatunek alg, który rozwija się wyłącznie w zacienionych częściach zbiornika, dostosowując się do nowego środowiska wodnego.

Wpływ na ruch obrotowy ziemi. Zaskakującym faktem jest to, że masa wody zgromadzona za tamą wpłynęła na ruch obrotowy naszej planety. Według naukowców z NASA, przesunięcie masy spowodowało wydłużenie dnia o 0,06 mikrosekundy i przesunięcie osi Ziemi o 2 cm. Chociaż zmiany te nie są odczuwalne dla zwykłego człowieka, pokazują, jak potężna jest siła tej budowli.

Sejsmiczne ryzyko. Konstrukcja tamy została zaprojektowana tak, aby wytrzymać trzęsienia ziemi o sile do 7 stopni w skali Richtera. Jednak naukowcy ostrzegają, że masa wody naciskająca na skorupę Ziemi może zwiększyć aktywność sejsmiczną w regionie. Istnieją nawet teorie, że trzęsienie ziemi w Syczuanie w 2008 roku, które zabiło 87 tysięcy osób, mogło być wywołane przez napełnianie zbiornika tamy, choć oficjalne raporty tego nie potwierdzają.

 

Przyszłość Zapory Trzech Przełomów

Zapora Trzech Przełomów wciąż budzi wiele emocji i kontrowersji. Choć projekt ten przyniósł wiele korzyści, takich jak zmniejszenie liczby powodzi, wzrost handlu oraz zmniejszenie emisji węgla, to jego wpływ na środowisko i ludzi pozostaje niejednoznaczny. Przyszłość pokaże, czy inwestycje w zieloną energię oraz dodatkowe projekty ochrony środowiska będą w stanie złagodzić negatywne konsekwencje tej ogromnej budowli.

Zapora ta to imponująca budowla, która nie tylko zrewolucjonizowała gospodarkę wodną Chin, ale także wywołała globalne dyskusje na temat równowagi między postępem a ochroną środowiska.

"Walls of stone will stand upstream to the west
To hold back Wushan's clouds and rain
Till a smooth lake rises in the narrow gorges"
 - poemat Mao Zedong'a Swimming

Projektant Zapory Trzech Przełomów

Projektantem Zapory Trzech Przełomów jest Pan Jiazheng
Pan Jiazheng

Ile metrów wysokości ma Zapora Trzech Przełomów?

Wysokość Zapory Trzech Przełomów to 181 metrów

ile metrów ma Zapora Trzech PrzełomówSkala

Typ konstrukcji, rodzaj budynku

Budowla Zapora Trzech Przełomów jest typu Zapora, Hydroelektrownia wodna

Zapora to konstrukcja inżynierska, która ma na celu zatrzymanie lub kontrolowanie przepływu wody. Jest ona często używana do gromadzenia wody, tworzenia zbiorników retencyjnych, produkcji energii elektrycznej, irygacji, zapobiegania powodziom lub dostarczania wody pitnej. Istnieje wiele różnych typów zapór, z których każdy ma swoje własne cechy i zastosowania.... czytaj więcej.

Styl architektoniczny

Styl architektoniczny Zapory Trzech Przełomów określany jest jako Nowoczesny

Styl architektoniczny nowoczesny to styl, który charakteryzuje się przede wszystkim prostymi i regularnymi formami, brakiem ozdobników oraz zastosowaniem nowoczesnych materiałów budowlanych. Jest on znacznie odmienny od innych stylów architektonicznych, takich jak np. barok, gotyk czy renesans, gdzie przeważały bardziej skomplikowane formy i bogate ozdobnictwo. ... czytaj więcej.

Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania

Zapora Trzech Przełomów

Ile metrów długości ma Zapora Trzech Przełomów?

Zapora Trzech Przełomów ma długość 2309,47 metra

Jaką pojemność ma Zapora Trzech Przełomów?

Zapora Trzech Przełomów ma pojemność 39,3 miliarda metrów sześciennych

Z jakiego materiału jest stworzona budowla?

Zapora Trzech Przełomów jest wykonana z następujących materiałów: beton, stal

Koszt budowy

Koszt budowy i wykonania Zapory Trzech Przełomów to 37 mld dolarów

Inne nazwy

Budowla znana jest także pod innymi nazwami potocznymi lub w oryginalnym języku, tj. Three Gorges Dam (ang.)

Oficjalna strona

Oficlajna strona budowli, na której znaleźć można aktualne informacje to http://www.ctgpc.com

Pytania i odpowiedzi

Jaka jest rola Zapory Trzech Przełomów?

Zapora Trzech Przełomów jest budowlą służącą do kontrolowania rzeki Jangcy, zapobiegając powodziom i umożliwiając generację energii elektrycznej.

Czy Zapora Trzech Przełomów jest otwarta dla zwiedzających?

Tak, Zapora Trzech Przełomów jest otwarta dla zwiedzających przez większość roku. Warto sprawdzić dostępność wizyt przed planowaną podróżą.

Czy istnieje możliwość zobaczenia pracy śluz na Zaporze Trzech Przełomów?

Tak, codziennie odbywają się pokazy pracy śluz, gdzie turyści mogą obserwować proces przepływu wody i działanie mechanizmów zapory.

Czy Zapora Trzech Przełomów jest dostępna dla osób niepełnosprawnych?

Zapora Trzech Przełomów jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, oferując windy, ułatwienia w przemieszczaniu się oraz informacje w formie dostępnej dla wszystkich.

Czy woda wokół Zapory Trzech Przełomów jest bezpieczna do kąpieli?

Zazwyczaj woda wokół zapory nie jest przeznaczona do kąpieli. Rzeka Jangcy jest kontrolowana przez zaporę, a jej prądy mogą być niebezpieczne. Zaleca się zachowanie ostrożności i przestrzeganie wszelkich oznaczeń bezpieczeństwa.

Czy w okolicy Zapory Trzech Przełomów są dostępne środki transportu publicznego?

Tak, w okolicy zapory dostępne są środki transportu publicznego, takie jak autobusy czy taksówki, ułatwiające podróżowanie między różnymi punktami w regionie.

Jakie są główne korzyści płynące z budowy Zapory Trzech Przełomów?

Główne korzyści to: zapobieganie powodzi, produkcja energii, usprawnienie transportu i nawadnianie. Tama chroni region przed katastrofalnymi powodziami, zapewnia ogromne ilości czystej energii, ułatwia handel i transport na Jangcy oraz dostarcza wody do nawadniania pól.

Jakie są główne negatywne skutki budowy Zapory Trzech Przełomów?

Najważniejsze negatywne skutki to: przesiedlenia ludności, zanieczyszczenie wody, wpływ na ekosystem Jangcy i potencjalne zmiany klimatyczne. Tysiące ludzi straciło swoje domy i ziemię, a woda w zbiorniku może być zanieczyszczona, co wpływa na jakość wody pitnej. Zapora negatywnie wpływa na ekosystem rzeki, a niektórzy naukowcy twierdzą, że może również przyczyniać się do zmian klimatycznych.

Czy Zapora Trzech Przełomów jest bezpieczna?

Konstrukcja tamy jest przygotowana na przetrwanie trzęsienia ziemi w sile do 7 stopni w skali Richtera. Jednak sejsmolodzy ostrzegają, że tak duży nacisk na skorupę Ziemi może zwiększyć aktywność sejsmiczną.

Jak długo będzie działać zapora?

Projektowana żywotność zapory to minimum 100 lat, przy odpowiedniej konserwacji może służyć znacznie dłużej.

Komentarze do Zapora Trzech Przełomów (5) Średnia ocen: 4,0 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
4,0  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 5 komentarzy
Katarzyna
#5
Katarzyna
4 lata temu
Czy powstanie tamy zmieniło położenie geograficzne na świecie? Przesunęła się oś ziemi, a lokalizacja geograficzna?
Rychu torpeda 25 cm
#4
Rychu torpeda 25 cm
8 lat temu
1600 fabryk zalali, to chyba więcej niż jest w Polsce... A za rządó sekty piSSlamistycznej jedyne co zrobili to fabyrke medalików z bozią
Reden
#3
Reden
9 lat temu
Drobna uwaga, nie pochylnia a podnośnia przeznaczona dla statkow pasażerskich. Czas operacji ok. 35 minut.
Dariush
#2
Dariush [http://www.plazujemy.pl]
9 lat temu
Pewnie chodziło tutaj o fakt, że Zapora jest największą hydroelektrownią na świecie. Ani Zapora Itaipu, ani Zapora Trzech Przełomów nie są ani najobszerniejszymi, ani najwyższymi, ani nie tworzą największych terenów zalewowych - trudno więc wybrać jedną i niepodważalną "największą zaporę".
Gringo
#1
Gringo
9 lat temu
Rzeczywiście jest największą tamą świata? Itaipu jest 3.3 raza dłuższa (7.7km) i o 44m wyższa...

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

Redakcja Budowle.pl
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (11 lutego)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
6.7 ° C
4 ° (min)     8.2 ° (max)
0 mm
0.9 m/s
1018 hPa
Jutro (12 lutego)
pogoda jutro w tej lokalizacji
12.3 ° C
6.2 ° (min)     14 ° (max)
1 mm
4.4 m/s
1029 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij