Zamek Neuschwanstein (Bawaria, Niemcy) - średniowieczny zamek rycerski

Położenie pokaż na mapie

Hohenschwangau, Bawaria, Niemcy

Czas powstania

5 września 1868 r. - rozpoczęcie budowy

Neuschwanstein to zamek z bajki, niezwykły, przypomina raczej scenografię teatralną, jest ozdobiony girlandami balkonów i mnóstwem wieżyczek, był on tylko jednym z kilku pałaców króla Ludwika II Bawarskiego. Można zobaczyć jeszcze dwa inne, a Ludwik miał plany wielu następnych.

Wnętrze zamku Neuschwanstein jest istną orgią rożnych stylów architektonicznych, mieszanką mauretańsko-gotycko-barokową, w której znajdują się zarówno stalaktyty, jak i sala tronowa kipiąca bizantyjskim przepychem oraz ogromna Sala Śpiewaków, starannie oświetlona i przeznaczona do przedstawień wagnerowskich. Zamiłowanie do średniowiecza nie przeszkadzało Ludwikowi wprowadzić nowoczesnej technologii. Zamek został wyposażony w system ogrzewania wykorzystujący cyrkulację ciepłego powietrza i w kuchnię z bieżącą ciepłą i zimną wodą.

Budowa zamku rozpoczęła się we wrześniu 1869 roku i trwała 17 lat. Otwarcie obiektu nastąpiło w 1886 r. Położony jest w Niemczech, a dokładnie w południowej Bawarii w Alpach. Wybudowano go na polecenie króla Ludwika II Wittelsbacha. Początkową wersję projektu stworzył Christian Jank, rozbudowali go natomiast Eduard Riedel i Georg von Dollmann

Zamek położony jest na grzbiecie skały, składa się z wielu samodzielnych budynków. Podłużna budowla przyozdobiona jest mnóstwem wieżyczek, a także girlandami balkonów, blankami, frontami i rzeźbami. W zamku brak obronnych wzmocnień znanych ze średniowiecza.

W ciągu 17 lat budowy, do śmierci króla, gotowych było 30 z 90 pokoi, pozostałych 60 pokoi nie dokończono do dzisiaj.

200 mniszek haftowanych przez 7 lat wykonywało jedwabne obicia na krzesła i fotele w całym zamku.

Co roku przybywa tu 500 tysięcy osób, wydają one ok. 900 tysięcy marek. Turyści przemieszczają codziennie 35 kilometrów korytarzy i komnat oraz 400 stopni schodów.

Sala Tronowa robi największe wrażenie, jest urządzona z bizantyjskim przepychem i prawie w całości pokryta złotem.

Królewska sypialnia, zaprojektowana została w stylu neogotyckim, zdobią ją malowidła przedstawiające życie Tristana i Izoldy.

Największa w całym zamku Sala Śpiewaków, ozdobiona została freskami przedstawiającymi życie Lohengrina i Parsifala. Była zaplanowana do odgrywania przedstawień wagnerowskich, jednakże Ludwik nigdy nie usłyszał w tej sali muzyki Wagnera, pierwszy koncert wagnerowski odbył się tu dopiero ponad 60 lat po jego śmierci.

Neuschwanstein jest najbardziej rozpoznawalnym zamkiem na świecie, turyści mogą go obejrzeć niemal przez cały rok. Obecnie jest własnością Wolnego Kraju Bawarii.

Budowla ma następujące wymiary: długość - 130 metrów, powierzchnia - 2557 m², objętość zamku - 67179 m3, liczba kondygnacji - 6, wysokość głównego budynku - 56,94 m, wysokość wieży - 79,16 m.

Do budowy użyto 465 ton marmuru, 400 tys. cegieł, 1550 ton piaskowca.

Zamek był jednym z finalistów w wyborze nowych siedmiu cudów świata, jednak nie dostał się do najlepszej siódemki.

Oficjalna strona: http://www.neuschwanstein.de

Komentarze do Zamek Neuschwanstein (114) Średnia ocen: 3 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
3  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 114 komentarzy
Agnieszka
#114
Agnieszka
6 lat temu
Ten zamek na zawsze pozostanie w mojej pamięci, w nim miałam swój pierwszy raz z moim juz dziś mężem Andreasem. Wspaniałe miejsce.
RH
#113
RH
8 lat temu
Bylem tam w tym roku. Bilety trzeba kupić niedaleko parkingu. Drogowskazy prowadzą. Ponad 2 godziny czekania w kolejce po bilet, skutecznie ostudziły moją chęć zwiedzania. Z zewnątrz widać jednak niewiele. Tak to jest skonstruowane. Najlepszy widok jest z helikoptera. Polecam też super zamek Linderhof
artur miastko
#112
artur miastko
9 lat temu
niedługo zapukam do drzwi zamku..zabieram ze sobą moją dulce i pozwiedzamy jeszcze jaskinie czy groty.. nasza trasa od miastka do verony..papa:)
Justina
#111
Justina
9 lat temu
Ja znam tek zamek jak wlasna kieszen :-) mieszkalam 100 metrow od zamku przez kilkanascie miesiecy, wiec jezeli ktokolwiek ma jakies pytania, to sluze pomoca .-)
uuuu
uuuu
8 lat temu
w jakiej miejscowosci on lezy? czy jest to stolica bawarii? prosze o odpowiedz, pilne
Andrzej
Andrzej
8 lat temu
Leży 2 km od miejscowości Hohenschwangau, tuż przy granicy niemiecko-austriackiej, a jaka to dokładnie miejscowość, to nie wiem, pewnie jakaś wioska ;)
iwcia
iwcia
7 lat temu
zamierzam zwiedzic ten zamek ale w opisach jest że czas zwiedzania 35 minut jednego zamku to ile jest tam tych zamków ?
MGKGJB
#107
MGKGJB
9 lat temu
Niech mi ktos sprubuje go opisac mam zadanie i musze je napisac PROSZE!
P.Righult
#106
P.Righult
9 lat temu
"...First we take Manhattan, then we take Berlin ....." Leonard Cohen. P.Righult
andzia
#105
andzia
9 lat temu
Ja również jestem zauroczona tym miejscem, w szczególności jesienią dlatego chcę jechać tam w pażdzierniku, może ktoś da mi znać czy jest to dobry wybór, czy wtedy też jest dużo turystów?
hathor
#104
hathor
9 lat temu
Kocham ten zamek , jestem nim zauroczona od wielu lat . Tak jakoś sie zawsze składa że nie ma jak pojechać i zobaczyc . Zasługuje na miano cudu świata . Te wieżyczki , okienka coś wspaniałego . Poproszę więcej danych , więcej fotek - często sobie tu zaglądam .
Irena
#103
Irena
10 lat temu
Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy bilety trzeba wcześniej rezerwować, czy wystarczy przyjechać, stanąć do kolejki do kasy i w tym samym dniu zwiedzić zamek?
Natalia
#102
Natalia
10 lat temu
Przepiekne miejsce Zamek jak z bajki :)))
Grejsi76
#101
Grejsi76
10 lat temu
bilety kupuje się "na bieżąco", ale ważne jest, aby kupić je w kasach na dole, obok parkingu, bo od tego roku nastąpiła w tej kwestii zmiana - kiedyś trzeba było się wspiąć pod zamek ( a droga jest dość stroma ) i tam kupowało się bilety. Teraz kasy są przy głównym parkingu ( są drogowskazy w razie czego ) i kupuje się bilety na konkretną godzinę wejścia - w zależności od języka jakim posługuje się przewodnik. Są grupy niemieckojęzyczne i anglojęzyczne. Po wejściu do zamku otrzymuje się urządzenie tłumaczące na nasz język wszystko, o czym mówi przewodnik. Miła pani w okienku kasy na pewno nas o tym poinformuje. Miłego zwiedzania!
Ziemo
#100
Ziemo
10 lat temu
Bardzo ładne miejsce.
Dominika
#99
Dominika
10 lat temu
Byłam tam w październiku. Po prostu rewelacja! Do takich miejsc warto wracać. Tak na marginesie - Bayern najpiekniejsze miejsce do odpoczynku!!!!!!!!!!!!!!!!!
wrwrwr
#98
wrwrwr
10 lat temu
Byłem tam w lipcu tego roku.Było pięknie.Niestety wewnątrz nie byłem.Widok z mostu Marii zapierający dech.To był piękny słoneczny poranek.Z dużego parkungu tuż pod górą idzie się 15-20 minut.Wyjeżdżając z miejscowości w kierunku Monachium widziałem wyciąg na górkę z której musi być piękny widok na zamek.Ogólnie bawaria jest piękna.Wszędzie zieleń.Sielanka
softer
#97
softer
10 lat temu
Bardzo bisko miejscowość Fussen hostel "LA" 23 Euro za 2 osoby ze śniadaniem http://www.hostelworld.com/hosteldetails.php/HouseLACityHostel-Fussen-19384
dama
#96
dama
10 lat temu
Czy można gdzieś tam w pobliżu przenocować, aby z rana zwiedzić zamek bedąc tam przejazdem?
Mirka
#95
Mirka
10 lat temu
Marzenia się spełniają....
Wiola
#94
Wiola
11 lat temu
Ania - > nic nie wiem nt. mozliwosci ogladania go z góry sadze ze raczej jest to niemozliwe. ew. tylko z mostu Marii ktory znajduje sie jakies 10min. drogi pieszo od zamku. Pisze ze z dolu idzie sie fajna trasą ale pod góre jakies 30min. mi to zajęło 15min :p jezdza tam dorozki i autobusiki. z tego co pamietam wjazd drozszy zjazd chyba 1e. Ja bylam ze zorganizowana grupą wiec juz wczesniej mielismy zarezerwowane bilety. Wchodzi sie po jakies 20-30os. masz na bilecie numer. jak zaśpisz to już nie wejdziesz ;] wchodzi sie do niego co 5 min. Zwiedzanie Hohenschwangau zajmuje ok. 1h a Neuschwanstein 30min. Jak masz jeszcze jakies pytania to śmiało pytaj :)
Wiola
#93
Wiola
11 lat temu
Byłam tam w weekend majowy i powiem że był to najpiękniejszy dzień w moim zyciu :) wzdychałam do niego przez 8 lat az w koncu udalo mi sie go zobaczyc na zywo. Widok wprost niesamowity... łezka mi stanęła w oku jak schodziłam z mostu Marii... Cały pokój mam przyozdobiony zdjęciami, puzzlami i pocztówkami z widokiem tego zamku :) To była miłość od pierwszego wejrzenia... :)
Ania
#92
Ania
11 lat temu
Wybieram sie tam latem, napiszcie mi proszę czy ogladaliście ten zamek również z góry? Podobno mozna tam wjechać wyciagiem lub wejść wytyczonym szlakiem. Moze ktoś wie ile kosztuje ten wyciąg lub jak długo sie wchodzi na górę? Jeszcze jedno ważne pytanie: Jak długo czekaliscie na tego przewodnika, czy przed kasa sa długie kolejki? Podobno od parkingu do zamku trzeba iść pieszo ok. 40 minut, czy to prawda? Ile wam zajęło czasu zwiedzanie zamku od momentu kiedy znaleźliście się w Hohenschwangau/Schwangau.do momentu kiedy go opuśliliście?
Agata
#91
Agata
11 lat temu
To cudowne miejsce,tam jest naprawde przepięknie o każdej porze roku.Polecam bardzo gorąco,byłam tam już kilka razy i znów po 7 latach powrócę.Wybieram się tam z mężem na weekend majowy.Naprawdę warto!
anna
#90
anna
11 lat temu
witam wybieram sie tam 8 marca czy ktoś był w podobnym okresie czy można dojechać czy dużo sniegu pozdrawiam

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

wojto
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (15 czerwca)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
14,6 ° C
14,1 ° (min)     14,6 ° (max)
4,4 mm
0,7 m/s
1017,1 hPa
Jutro (16 czerwca)
pogoda jutro w tej lokalizacji
13,3 ° C
8,6 ° (min)     13,3 ° (max)
8,4 mm
1,5 m/s
1020,7 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij