Great Belt
Dania

Great Belt w Danii - 18 km most nad Wielkim Bełtem

Gdzie znajduje się Great Belt?

Adres Great Belt to Pomiędzy wyspami Zealand and Funen, Dania
pokaż na mapie

Kiedy powstał Great Belt?

Czas powstania Great Belt to 1991 - rozpoczęcie prac
czerwiec 1997 - otwarcie tunelu dla pociągów
14 czerwiec 1998 - otwarcie połączenia drogowego

Great Belt

Ciekawostki i fakty o Great Belt oraz historia powstania

W kład kompleksu wchodzą dwa mosty: Eastern Bridge, posiadający 4 tory samochodowe o długości 1 624 metrów, Western Bridge pomiędzy Sprogoe i Funen o długości 6 611 m oraz podwójny tunel z torami o długości 8 067 m. Pomiędzy dwoma głównymi tunelami zostało rozmieszczonych 31 tuneli połączeniowych, co 250 metrów. Tunele te pełnią także rolę wyjść ewakuacyjnych.

12 czerwca 1986 Duński Parlament zatwierdził konstrukcję połączenia przez Great Belt. Po 12 latach intensywnej pracy konstrukcyjnej, Jej Wysokość Królowa Danii Margrethe II zainaugurowała konstrukcję mostu 14 czerwca 1998, budowla stała się wtedy największym przedsięwzięciem inżynieryjnym w historii Danii.

Obecnie jest to drugi co do najdłuższych wiszących mostów na świecie, dłuższy jest tylko japoński Akashi Kaikyo.

Mierzące 254 metry dwa pylony Wschodniego mostu Great Belt są najwyższymi punktami w Danii. Są one o 26 metrów wyższe niż pylony Golden Gate Bridge, do których przez ponad 50 lat należał rekord najwyższych na świecie.

Most położony jest 75 metrów nad poziomem morza, a każda z jego sekcji waży 1000 ton. Na długości 2,7 km pomiędzy dwoma "kotwicami" jest położonych łącznie 57 takich sekcji.

Główny kabel podtrzymujący most ma 85 cm średnicy i jest on splotem 18 648 nici, z których każda ma 5 mm średnicy.

Od 1 czerwca 1997 roku wszystkie pociągi jeżdżą tunelem, specjalnie do tego skonstruowanym, pozwoliło to na skrócenie czasu transportu samochodami przez Great Belt z jednej godziny do siedmiu minut. Natomiast czas przejazdu zmalał jeszcze więcej, bo aż o 90 minut oraz wzrosła liczba miejsc siedzących w pociągach do 40 000. Obecnie codziennie przez most przejeżdża średnio 20 600 samochodów.

Transport przez most jest bardzo bezpieczny. Raport Ministra Transportu dotyczący bezpieczeństwa mostu zawiera 47 punktów, m.in. mnogość wyjść ewakuacyjnych, to, że jednocześnie tylko jeden pociąg z materiałami łatwopalnymi może być w tunelach, tunele wyposażone są w specjalne systemy informujące o niebezpieczeństwie, gdy pociąg przekroczy dozwoloną prędkość lub gdy przejedzie znak stopu, automatycznie częściowo włączane są hamulce.

Projektant Great Belt

Projektantem Great Belt jest Sound and Belt Holding A/S

Typ konstrukcji, rodzaj budynku

Budowla Great Belt jest typu Most wiszący

Most wiszący to rodzaj konstrukcji mostowej, w której głównym elementem nośnym są liny lub łańcuchy zamocowane na podporach i podtrzymujące dźwigary lub pomost. Jest to popularny typ mostu, stosowany na całym świecie ze względu na swoją efektywność i wytrzymałość. Oto kilka informacji na temat mostów wiszących, ich prekursorów oraz najbardziej znanych budowli tego typu.... czytaj więcej.

Styl architektoniczny

Styl architektoniczny Great Belt określany jest jako Nowoczesny

Styl architektoniczny nowoczesny to styl, który charakteryzuje się przede wszystkim prostymi i regularnymi formami, brakiem ozdobników oraz zastosowaniem nowoczesnych materiałów budowlanych. Jest on znacznie odmienny od innych stylów architektonicznych, takich jak np. barok, gotyk czy renesans, gdzie przeważały bardziej skomplikowane formy i bogate ozdobnictwo. ... czytaj więcej.

Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania

Great Belt

Ile metrów długości ma Great Belt?

Great Belt ma długość 18 km - całość kompleksu
6 790 m - wschodni most
1 624 m - główne przęsło

Z jakiego materiału jest stworzona budowla?

Great Belt jest wykonany z następujących materiałów: Stal, żelbet

Koszt budowy

Koszt budowy i wykonania Great Belt to 43 biliony koron

Inne nazwy

Budowla znana jest także pod innymi nazwami potocznymi lub w oryginalnym języku, tj. Store Belt

Komentarze do Great Belt (17) Średnia ocen: 5 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
5  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 17 komentarzy
Krystian
#17
Krystian [https://szeregowkibialystok.pl]
3 lata temu
Most genialny a widoki, to trzeba samemu zobaczyć. Nawet nie było mi szkoda tej kasy.
Ocena ogólna: szczegółowe oceny
praktykant
#16
praktykant
13 lat temu
Miałem okazje jechać mostem wrażenia dość duże !!! Pierwsza część tak sobie ale adrenalina rośnie wraz z każdym metrem ujechanym do góry ... potem lekko spada by ponownie się wznieść do góry gdy musimy zapłacić za tą wycieczkę :P
BanTir
#15
BanTir
15 lat temu
jechalem tym mostem ciezarowka, poprostu jak tak z gory sie patrzy na te bandy, to sie zdaje, ze dla wielkiej ciezarowki nie daja wogole ochory ogolnie pory pełne:P, potem jak jeszcze wiatr lekko podmucha i zaczyna autko po drodze skakac to juz wogole, i zjazd z mostu 130euro w plecy to dopiero na ziemie sprowadza:P
Marko from Tychy
#14
Marko from Tychy
16 lat temu
Wielki Belt daje kopa bardziej niz czysta, tylko pozniej dynia bardziej boli.
Jarek
#13
Jarek
16 lat temu
Jechałem przez ten most. Przepływajacy pod nim trójmasztowiec wygladał jak dziecinna zabaweczka. Wspaniała konstrukcja, robi wielkie wrażenie. Widziałem też pociąg, który znikał pod wodą na zachodnim krańcu mostu, niezły efekt wizualny.
Kamil
#12
Kamil
17 lat temu
jeszcze nie widziałe tego mostu na żywo ale będę pod nim płynął promem za tydzień
ob-odense
#11
ob-odense
17 lat temu
Most jest naprawde niesamowity i przepiękny na zdjęciach wyglada super ale na zywo wyglada niesamowicie a szzcególnie niesamowite jest to jak tory kolejowe chowają sie w morzu. Cos pieknego szkoda tylko ze w tak małym kraju zreszta bardzo fajnym i poukładanym kraju wszystcy zyja godnie i maja czym sie chwalic, a w tym polskim chlewie mozna tylko nasr.ć . wielka szkoda, szczerze wstyd mi ze jestem zafajdanym polakiem
Anulka
#10
Anulka
18 lat temu
Widział go na własne oczy naprawde robi wrażenie :)
Endriu
#9
Endriu
18 lat temu
Most naprawde fajny , szkoda ze go ...przespałem
~mirek
#8
~mirek
18 lat temu
super...
Odense
#7
Odense
18 lat temu
Most jest wspaniały, przejeżdżałem przez niego.
Damien
#6
Damien
18 lat temu
Kurde na tej 2-giej fotce jakby byl czerwony to bym polyslal ze to w san francisco! Ale ten most jeszcze bardziej mi sie podoba jak w SA, jest wyjebisty w kosmos
Plusq
#5
Plusq
18 lat temu
Naprawde kozacki mostek, ogolnie architektura dunska jest zachwycajaca jezeli chodzi o nowoczesnosc, ale ta budowla przeszli sami siebie :D
gfdsgdfgfd
#4
gfdsgdfgfd
19 lat temu
fgdgdfgdfgdf
Michal
#3
Michal
19 lat temu
Fajne to są piosenki Ich Troje... :-// Most jest po prostu NIESAMOWITY. Co prawda kasują słono za przejazd, ale naprawde warto. Jechałem mostem w dwie strony. Wolno i spokojnie bo robiłem fotki. Wracając przez most, trafiłem na mglistą pogodę i to naprawde nieziemski widok jak te kolosalne pylony wypływają z mgły i strzelają co chwila stroboskopami na nich umieszczonymi. Ech... dużo by pisać.....
nikor
#2
nikor
19 lat temu
Bylem calkiem niedawno. Trzeba przyznac ze czesc zachodnia jest dluga i monotonna ale wszystko rekompensuje glowne przeslo. Gdyby jeszcze nie brano oplaty za przejazd (250 koron /35euro)
Lolita
#1
Lolita
20 lat temu
No fajny mostek!

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

Redakcja Budowle.pl
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (28 marca)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
7.4 ° C
5.8 ° (min)     9.4 ° (max)
4.2 mm
12.5 m/s
981 hPa
Jutro (29 marca)
pogoda jutro w tej lokalizacji
5.9 ° C
5.4 ° (min)     8.5 ° (max)
1.2 mm
9.9 m/s
997 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij