Tacoma Narrows
Tacoma, Stany Zjednoczone

Tacoma Narrows (USA) - 840 m most słynący z widowiskowego zawalenia się

Gdzie znajduje się Tacoma Narrows?

Adres Tacoma Narrows to Tacoma, stan Waszyngton, USA
pokaż na mapie

Kiedy powstało Tacoma Narrows?

Czas powstania Tacoma Narrows to Maj 1940 - data otwarcia
7 listopad 1940 - data zawalenia się

Tacoma Narrows

Ciekawostki i fakty o Tacoma Narrows oraz historia powstania

Most Tacoma Narrows w Stanach Zjednoczonych jest jednym z najbardziej znanych mostów na świecie, nie ze względu na jego imponujące osiągnięcia inżynierskie, ale ze względu na widowiskowe zawalenie się, które miało miejsce w 1940 roku. Ta tragedia stała się ważnym momentem w historii inżynierii mostów, oferując cenne lekcje, które do dziś wpływają na projektowanie i budowę mostów. Opowieść o "Galopującej Getrze" – bo taką nazwę nadano temu mostowi – to fascynująca historia pełna naukowych ciekawostek, dramatycznych wydarzeń i kluczowych wniosków.

 

Konstrukcja mostu Tacoma Narrows

Most Tacoma Narrows był wyjątkowym projektem inżynieryjnym. Główne przęsło mostu, o imponującej długości 840 metrów, miało zaledwie 12 metrów szerokości. Ta proporcja długości do szerokości sprawiła, że most był niezwykle wiotki i podatny na oddziaływanie wiatru. Konstrukcja pomostu była zbyt lekka, co sprawiało, że wiatr łatwo wprawiał most w ruch. Wysokie i wąskie wieże, które podtrzymywały most, tworzyły wokół siebie zawirowania powietrza, co dodatkowo zwiększało niestabilność całej konstrukcji.

Już podczas budowy mostu zauważono jego podatność na falowanie. Robotnicy pracujący na konstrukcji często doświadczali ruchów całego mostu pod wpływem wiatru. Po otwarciu mostu w maju 1940 roku, Tacoma Narrows szybko stał się atrakcją turystyczną. Ludzie przychodzili, aby na własnej skórze poczuć niesamowite doznania związane z chodzeniem po mostu, który zdawał się "tańczyć" przy każdym silniejszym podmuchu wiatru. To właśnie te charakterystyczne ruchy mostu sprawiły, że Tacoma Narrows zyskał sobie miano "Galopującej Getry".

 

Ostatni taniec mostu

Rankiem 7 listopada 1940 roku, wiatr wiejący z prędkością dochodzącą do 67 km/h wprawił konstrukcję mostu w jej ostatni taniec. Most Tacoma Narrows zaczął wchodzić w ruch skręcający, osiągając wychylenie do 8,5 metra, przy skręcaniu dochodzącym do 45 stopni! Cała konstrukcja zdawała się żyć własnym życiem, tańcząc przy akompaniamencie przeraźliwego dźwięku trących o siebie elementów metalowych.

Pół godziny po rozpoczęciu tego dramatycznego tańca, zaczęły się odrywać pierwsze elementy pomostu. Konstrukcja nie była w stanie wytrzymać takiego obciążenia i po godzinie zawalił się cały pokład mostu. To widowiskowe zawalenie zostało uwiecznione na filmie, który do dziś jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, pokazując, jak niebezpieczne mogą być efekty rezonansu aerodynamicznego.

 

Wnioski i lekcje z katastrofy

Katastrofa mostu Tacoma Narrows stała się punktem zwrotnym w historii inżynierii mostów. Architekci i inżynierowie zdali sobie sprawę z konieczności uwzględnienia efektów aerodynamicznych przy projektowaniu mostów. Od tamtej pory, pomosty mostów usztywnia się kratownicami, co zwiększa ich odporność na wibracje wywołane wiatrem. Ponadto zrezygnowano z projektowania tak wąskich konstrukcji, aby zapewnić większą stabilność.

Od 1940 roku nie zanotowano katastrofy mostu wiszącego na skutek wiatru, wyłączając ekstremalne warunki pogodowe, takie jak huragany czy tornada. W 1952 roku, na miejscu starego mostu powstał nowy most o nazwie Tacoma Narrows II, który jest znacznie bardziej stabilny i bezpieczny.

 

Tacoma Narrows II - nowa era bezpieczeństwa

Po zawaleniu się oryginalnego mostu inżynierowie przystąpili do budowy nowej, bardziej stabilnej konstrukcji. Tacoma Narrows II został otwarty w 1952 roku i od tego czasu służy jako ważny punkt komunikacyjny, łączący dwa brzegi zatoki. Nowy most został zaprojektowany z uwzględnieniem wszystkich nauk wyciągniętych z katastrofy jego poprzednika.

Tacoma Narrows II jest szerszy i bardziej stabilny, a jego konstrukcja została wzmocniona, aby sprostać nawet najsilniejszym podmuchom wiatru. Dziś most ten jest symbolem nowoczesnej inżynierii i przypomnieniem o znaczeniu uwzględniania sił natury w projektowaniu infrastruktury.

 

Fascynujące fakty o Tacoma Narrows

Tacoma Narrows nie jest tylko przykładem tragicznego zawalenia się mostu, ale także fascynującym przypadkiem badawczym dla inżynierów i naukowców. Poniżej kilka ciekawostek na temat tego mostu:

Galopująca Getra — Nazwa nadana mostowi przez lokalnych mieszkańców z powodu charakterystycznych ruchów mostu pod wpływem wiatru.

Film z Zawalenia Film dokumentujący zawalenie się mostu jest jednym z najbardziej znanych materiałów edukacyjnych używanych w inżynierii.

Pies Tuffy Podczas zawalenia się mostu, na konstrukcji znajdował się pies o imieniu Tuffy, który stał się symbolem katastrofy. Niestety, pies nie przeżył zawalenia.

 

Wpływ katastrofy na światową inżynierię

Katastrofa mostu Tacoma Narrows miała dalekosiężne skutki dla inżynierii mostowej na całym świecie. Inżynierowie z różnych krajów analizowali przyczyny zawalenia, aby uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Dzięki tej katastrofie inżynieria mostów przeszła znaczącą ewolucję, wprowadzając nowe standardy i technologie, które zapewniają większe bezpieczeństwo i stabilność.

Dziś, mosty na całym świecie są projektowane z uwzględnieniem lekcji wyciągniętych z Tacoma Narrows. Wprowadzenie kratownic, zmiana proporcji długości do szerokości oraz lepsze zrozumienie efektów aerodynamicznych to tylko niektóre z innowacji, które wynikły z tej tragedii. Inżynierowie nieustannie pracują nad doskonaleniem swoich projektów, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność mostów w każdych warunkach.

 

Wspomnienia i dziedzictwo

Most Tacoma Narrows, mimo swojej tragicznej historii, pozostaje ważnym elementem dziedzictwa inżynieryjnego. Jego zawalenie się jest przypomnieniem o potędze natury i znaczeniu starannego projektowania. Miejsce, w którym kiedyś stał most, jest teraz miejscem refleksji i nauki, gdzie inżynierowie, studenci i turyści mogą zgłębiać historię i znaczenie tego wydarzenia.

Dziś, most Tacoma Narrows jest także symbolem postępu i determinacji. Nowy most, który zastąpił zawalony, jest świadectwem ludzkiej zdolności do uczenia się na błędach i tworzenia bardziej zaawansowanych i bezpiecznych struktur. To przypomnienie, że każda katastrofa niesie ze sobą cenne lekcje, które mogą przyczynić się do lepszej przyszłości.

 

Wnioski końcowe

Historia mostu Tacoma Narrows to fascynująca opowieść o ludzkiej pomysłowości, determinacji i nauce na błędach. Katastrofa z 1940 roku była tragicznym wydarzeniem, które dało początek nowej erze w inżynierii mostowej. Dziś, most Tacoma Narrows II stoi jako symbol postępu i bezpieczeństwa, przypominając nam o konieczności ciągłego doskonalenia naszych technologii i projektów.

Most Tacoma Narrows, znany jako "Galopująca Getra", pozostaje jednym z najbardziej znanych przypadków zawalenia mostu na świecie. Jego historia, choć pełna dramatyzmu, oferuje cenne lekcje, które do dziś wpływają na projektowanie i budowę mostów. To opowieść o sile natury, ludzkiej pomysłowości i nieustannym dążeniu do twor

Typ konstrukcji, rodzaj budynku

Budowla Tacoma Narrows jest typu Most wiszący

Most wiszący to rodzaj konstrukcji mostowej, w której głównym elementem nośnym są liny lub łańcuchy zamocowane na podporach i podtrzymujące dźwigary lub pomost. Jest to popularny typ mostu, stosowany na całym świecie ze względu na swoją efektywność i wytrzymałość. Oto kilka informacji na temat mostów wiszących, ich prekursorów oraz najbardziej znanych budowli tego typu.... czytaj więcej.

Styl architektoniczny

Styl architektoniczny Tacoma Narrows określany jest jako Art Deco

Art Deco to styl architektoniczny, który rozkwitł w latach 20. i 30. XX wieku i charakteryzował się nowoczesnym i eleganckim designem. Jego nazwa pochodzi od Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, czyli Międzynarodowej Wystawy Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłowych, która odbyła się w 1925 roku w Paryżu. ... czytaj więcej.

Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania

Tacoma Narrows

Ile metrów długości ma Tacoma Narrows?

Tacoma Narrows ma długość 840 metrów - pojedyńcze przęsło

Z jakiego materiału jest stworzona budowla?

Tacoma Narrows jest wykonane z następujących materiałów: Stal, beton

Oficjalna strona

Oficlajna strona budowli, na której znaleźć można aktualne informacje to http://www.wsdot.wa.gov/TNBhistory/default.htm

Komentarze do Tacoma Narrows (11) Średnia ocen: 4,0 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
4,0  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 11 komentarzy
natalia
#11
natalia
15 lat temu
oglądałam ten fil i to niby nazywa się most solidny to równocześnie można było zbudować z klocków lego i to samo by było. dla mnie to głupota budować taki most niech się wstydzą to ci co go budowali i idioci bo inaczej ich nie można nazwać
W. Jordan
#10
W. Jordan
15 lat temu
Polecam artykuł w Polityce na temat katastrofy: http://www.polityka.pl/polityka/index.jsp?place=Lead27&news_cat_id=936&news_id=223603&layout=18&forum_id=10857&fpage=Threads&page=text
wojto
#9
wojto
18 lat temu
Wpis z księgi Darwina (jest to księga z nagrodami dla osób, które zginęły w najbardziej idiotyczny sposób). Tacoma, Washington. Kerry Bingham od dłuższego czasu pił z przyjaciółmi, gdy ktoś zaproponował, żeby pójść na most Tacoma Narrow Bridge i skoczyć na linie. O 4:30 rano 10 mężczyzn poszło na most. Na miejscu okazało się, że zapomnieli liny. Bingham zauważył zwój kabla w pobliżu. Jeden koniec kabla został przywiązany do jego stopy, drugi do barierki. Mężczyzna spadał 12 metrów, zanim kabel się naciągnął i urwał nogę na wysokości kolana. Bingham cudem przeżył upadek do lodowatej wody i został uratowany przez wędkarzy. Kawałka nogi nie odnaleziono.
Madzia
#8
Madzia
18 lat temu
Można by jeszcze dodać,że w tamtych czasach był to trzeci pod względem długosci mostwiszący świata.a dokładniej wiatr wiejący pomiędzy linami spowodował drgania powietrza,ich częstotliwość była porównywalna z częstotliwością drgań własnych mostu.ęneria drgań powietrza(spowodowana wiatrem)była przenoszona do mostu,który zaczął drgać,amplituda drgań była coraz większa,aż w końcu wywołała zawalenie się tego mostu.Jednym słowem ten most to byla jedna wielka pomyłka:)
julka
#7
julka
19 lat temu
no nawet spoczko;]tylko tak do przedstawienia na fizie to nie za bardzo bo fizyka z tańcem sie nie łączy:P heheh ale dobrze jest:)
Qrawsky
#6
Qrawsky
19 lat temu
Widziałem filmik o tym moście. To jest moc. kto budował ten most??
Arek
#5
Arek
19 lat temu
Widziałem dzisiaj w Edynburgu nad morzem słup ośw. metalowy ocynk. o przekroju ośmiokąta, który pięknie wpadł w rezonans (fala stojąca z węzłem +- na 2/3 wysokości, amplituda około 6-8 cm, częstotliwość jakieś 2,5 Hz na oko) dość głośno hałasował
Karolina 15
#4
Karolina 15
20 lat temu
ja ogłądałam program o tym moście i było wszystko wyjaśnione dlaczego ten most się zawalił ;->
Adas
#3
Adas
20 lat temu
Ale kicz!
Pawel Rosinski
#2
Pawel Rosinski
20 lat temu
Solidna nazwa - solidna firma hehehe
Andrzej
#1
Andrzej
21 lat temu
No popatrz Getra(?), a ja przez tyle lat byłem przekonany, że most dostał przydomek "galopująca Gerta". A może jednak u Ciebie jest błąd?

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

Redakcja Budowle.pl
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (13 stycznia)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
4.3 ° C
0.7 ° (min)     5.9 ° (max)
0 mm
1.3 m/s
1034 hPa
Jutro (14 stycznia)
pogoda jutro w tej lokalizacji
5.8 ° C
0.4 ° (min)     7 ° (max)
0 mm
1.2 m/s
1034 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij