Most Vasco da Gama
Lizbona, Portugalia

Most Vasco da Gamy łączący północną i południową część Portugalii

Położenie pokaż na mapie

Sacavem, Lizbona, Portugalia

Czas powstania

Luty 1995 - rozpoczęcie budowy
29 marca 1998 - zakończenie budowy

  • Typy budowli: Most kablowy
  • Style architektoniczne: Nowoczesny
  • Materiał: Beton sprężony
  • Koszt budowy: 897 milionów Euro
  • Wysokość: 150 metrów
  • Długość: 17 185 metrów
  • Architekt: Armando Rito
Most Vasco da Gama opis i ciekawostki:

Most Vasco da Gama jest najdłuższym mostem w Europie, mierzy ponad 17 km długości i łączy północną i południową część Portugalii.

Most ma długość 17 185 metrów, z czego 829 metrów to długość głównego przęsła, 11,5 km to długość pozostałych przęseł nurtowych oraz 4,8 km to wiadukty dojazdowe i węzły.

Wysokość mostu wynosi 150 metrów, jego szerokość 31 metrów, a odległość od tafli wody wynosi 45 metrów.

Most swoją nazwę wziął od najważniejszego portugalskiego odkrywcy, Vasco da Gamy, który był pierwszym europejczykiem, który dotarł do Indii drogą morską od strony Oceanu Atlantyckiego. Most został otwarty 29 marca 1998 roku i upamiętnia 500 rocznicę przybycia odkrywcy do Indii (rok 1498).

Nie jest to pierwszy most łączący północ z południem kraju, już wcześniej istniał most 25 Kwietnia, lecz nie miał on wystarczającej przepustowości ruchu, dlatego też zbudowano alternatywny most Vasco da Gamy.

Organizacja światowych targów Expo 98 wymusiła na włodarzach Lizbony konieczność budowy drugiego mostu i wymyślono sposób finansowania, który nie kosztowałby portugalskich podatników ani grosza. Rząd powierzył budowę, utrzymanie oraz pobieranie opłat drogowych prywatnym firmom, które byłyby w stanie zebrać wymaganą kwotę 1 miliarda dolarów na budowę mostu. Prywatne konsorcjum Lusoponte zgodziło się wybudować most, a tym samym zgodnie z umową, przez 40 lat sprawować wyłączną kontrolę nad pobieraniem opłat za przejazd obydwoma lizbońskimi mostami.

Do budowy mostu potrzeba było 3300 robotników, a jego budowa zajęła 18 miesięcy.

Most ma 6 pasów ruchu, chociaż oryginalny projekt pozwalał na dalszą rozbudowę, gdy będzie wymagane zwiększenie przepustowości. Plany rozbudowy zakładają kolejną przebudowę mostu, gdy dzienna liczba samochodów go przekraczających osiągnie 52000, co ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat.

Most Vasco da Gama, wbija się 95 metrów w głąb skały dna Tagu, jego pale fundamentowe mają do 2,2 metra średnicy. Filary użyte do wzmocnienia mostu mogą wytrzymać wiatr o prędkości do 250 km na godzinę. Trwałość mostu szacuje się na 120 lat.

Twórcy mostu twierdzą, że konstrukcja będzie w stanie wytrzymać trzęsienie ziemi nawet czterokrotnie silniejsze od tego, które miało miejsce w 1755 roku. Przypomnijmy, że Lizbona została dotknięta przez jedno z najpotężniejszych trzęsień ziemi w historii Europy. 1 listopada 1755 roku miało miejsce trzęsienie ziemi o sile 9 stopni w skali Richtera, a po nim nastąpiło tsunami i pożary, które pozostawiły miasto w ruinie. 275 000 mieszkańców zginęło, a 85% budynków zostało zniszczonych.

Bilety

  • Przejazd w kierunku Lizbony: od 2,85 Euro.
  • Przejazd w kierunku południowym: bezpłatny.

Komentarze do Most Vasco da Gama (1) Średnia ocen: 4,0 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
4,0  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 1 komentarza
Lydia
#1
Lydia
rok temu
THIS IS AMAZING

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

Redakcja Budowle.pl
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (30 września)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
25.1 ° C
21.7 ° (min)     28.8 ° (max)
0 mm
4.8 m/s
1022 hPa
Jutro (1 października)
pogoda jutro w tej lokalizacji
26.5 ° C
20.3 ° (min)     28.7 ° (max)
0 mm
6.5 m/s
1020 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij