Most Seto Ohaszi (Japonia) - most łączący wyspy Honsiu i Sikoku
Gdzie znajduje się Most Seto Ohaszi?
Adres Mostu Seto Ohaszi to Morze Japońskie, Japonia
pokaż na mapie
Kiedy powstał Most Seto Ohaszi?
Czas powstania Mostu Seto Ohaszi to 10 kwietnia 1988 roku - data otwarcia
Ciekawostki i fakty o Mostu Seto Ohaszi oraz historia powstania
Most Seto Ohaszi to nie tylko inżynieryjny cud, ale również symbol technologicznego zaawansowania Japonii. Znajdujący się między Karashiki na wyspie Honsiu a Sakaide na Sikoku, most łączy te dwie główne wyspy Japonii, przebiegając przez pięć małych wysepek. To imponujące dzieło inżynieryjne ma wiele fascynujących aspektów, które warto poznać.
Historia i znaczenie Mostu Seto Ohaszi
Most Seto Ohaszi, otwarty w 1988 roku, stanowi kluczowy element infrastruktury Japonii, umożliwiając płynny przepływ ruchu drogowego i kolejowego między dwoma ważnymi regionami kraju. To dwupoziomowa konstrukcja, która w górnej części mieści autostradę nr 30 z 11 przystankami, a w dolnej – tory kolejowe, po których kursują pociągi, w tym również ekspresowe. Most ten nie tylko ułatwia podróże, ale również odgrywa kluczową rolę w gospodarce kraju, umożliwiając efektywny transport towarów i osób.
Niezwykła struktura i wymiary mostu
Seto Ohaszi składa się z trzech mostów wiszących, dwóch mostów liniowych, jednego kratowego i pięciu wiaduktów. Ta różnorodność konstrukcyjna sprawia, że jest to jeden z najbardziej złożonych i imponujących mostów na świecie.
Najdłuższymi mostami liniowymi na świecie są te wchodzące w skład Seto Ohaszi, z długością 792 metry każdy. Jednak to południowy most Bisan, jeden z wiszących mostów, przyciąga największą uwagę. Jego przęsło główne o długości 1100 metrów plasuje go na piątym miejscu na świecie pod względem długości. Co więcej, jego stalowe wieże, mające 194 metry wysokości, są wyższe od Wielkiej Piramidy w Gizie i stanowią 2/3 wysokości Wieży Eiffla. Ta monumentalna konstrukcja jest symbolem inżynieryjnego geniuszu i zdolności ludzkich.
Fascynujące fakty i ciekawostki
Podczas budowy mostu Seto Ohaszi pracowało maksymalnie 5 tysięcy osób, z czego niestety 17 zginęło. Jest to przypomnienie o ogromie wyzwań, jakie napotykają inżynierowie i pracownicy przy realizacji tak wielkich projektów.
Jednym z najbardziej fascynujących aspektów mostu jest jego odporność na trzęsienia ziemi. Specjalna konstrukcja czyni go odpornym na wstrząsy o mocy nawet 8,5 stopnia w skali Richtera, co jest niezwykle ważne w rejonie nękanym przez częste trzęsienia ziemi. To świadectwo zaawansowanej technologii i precyzji japońskich inżynierów.
Podczas przypływu most wznosi się 65 metrów ponad lustrem wody, co umożliwia swobodny przepływ dużych statków pod nim. To nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale również dodatkowy element dodający mostowi majestatu i imponującego wyglądu.
Wpływ na lokalną społeczność i turystykę
Most Seto Ohaszi nie tylko ułatwia komunikację i transport, ale również ma ogromny wpływ na lokalną społeczność i turystykę. Jego majestatyczna konstrukcja przyciąga turystów z całego świata, którzy chcą podziwiać ten inżynieryjny cud. Przejazd mostem jest płatny, co przyczynia się do finansowania jego utrzymania i dalszego rozwoju infrastruktury.
Dzięki mostowi, regiony Honsiu i Sikoku stały się bardziej dostępne, co sprzyja rozwojowi turystyki i lokalnej gospodarki. To także miejsce licznych wydarzeń kulturalnych i sportowych, które przyciągają zarówno mieszkańców, jak i turystów, wprowadzając do regionu nową energię i dynamikę.
Znaczenie Mostu Seto Ohaszi w kontekście globalnym
Do 1998 roku most Seto Ohaszi był najdłuższym wiszącym mostem na świecie, zanim został zdystansowany przez inny japoński most – Akashi Kaikyo. Mimo to, Seto Ohaszi wciąż pozostaje jednym z najważniejszych mostów na świecie, będąc symbolem japońskiego zaawansowania technologicznego i inżynieryjnego.
Liny użyte do zbudowania mostu Seto Ohaszi są tak długie, że mogłyby trzykrotnie opasać kulę ziemską. To pokazuje ogrom pracy i precyzji, które zostały włożone w budowę tego mostu. Jego znaczenie wykracza poza granice Japonii, inspirując inżynierów i architektów na całym świecie do dążenia do doskonałości i innowacyjności.
Podsumowanie
Most Seto Ohaszi to więcej niż tylko most – to symbol ludzkiej wytrwałości, zaawansowania technologicznego i zdolności do pokonywania ogromnych wyzwań. Jego imponująca konstrukcja, fascynujące fakty i znaczenie dla lokalnej społeczności oraz turystyki sprawiają, że jest to jedno z najważniejszych dzieł inżynieryjnych na świecie. Oglądając ten most, nie sposób nie poczuć podziwu dla ludzkiej pomysłowości i zdolności do tworzenia rzeczy wielkich i trwałych. Jeśli kiedykolwiek będziesz mieć okazję, koniecznie odwiedź most Seto Ohaszi – to doświadczenie, które na długo pozostanie w pamięci.
Typ konstrukcji, rodzaj budynku
Budowla Most Seto Ohaszi jest typu Most
Styl architektoniczny
Styl architektoniczny Mostu Seto Ohaszi określany jest jako Nowoczesny
Styl architektoniczny nowoczesny to styl, który charakteryzuje się przede wszystkim prostymi i regularnymi formami, brakiem ozdobników oraz zastosowaniem nowoczesnych materiałów budowlanych. Jest on znacznie odmienny od innych stylów architektonicznych, takich jak np. barok, gotyk czy renesans, gdzie przeważały bardziej skomplikowane formy i bogate ozdobnictwo. ... czytaj więcej.
Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania
Ile metrów długości ma Most Seto Ohaszi?
Most Seto Ohaszi ma długość 1100 m - pojedyncze przęsło
Z jakiego materiału jest stworzona budowla?
Most Seto Ohaszi jest wykonany z następujących materiałów: Stal
Koszt budowy
Koszt budowy i wykonania Mostu Seto Ohaszi to Bilion jenów (ok. 2,5 mld złotych)
Inne nazwy
Budowla znana jest także pod innymi nazwami potocznymi lub w oryginalnym języku, tj. Minami-Bisan Seto, Great Seto Bridge
Oficjalna strona
Oficlajna strona budowli, na której znaleźć można aktualne informacje to http://www.jb-honshi.co.jp/english/index.html
Galeria zdjęć Dodaj zdjęcie
Położenie na mapie / Jak tam dojechać


Komentarze do Most Seto Ohaszi (5) Średnia ocen: 4,0 Dodaj komentarz / Oceń budowlę
Na podstawie 5 komentarzy