Most Akashi Kaikyo
Kobe - Awaji, Japonia

Most Akashi Kaikyo (Japonia) - najdłuższy most wiszący na świecie

Gdzie znajduje się Most Akashi Kaikyo?

Adres Mostu Akashi Kaikyo to Kobe i Awaji-shima, Japonia
pokaż na mapie

Kiedy powstał Most Akashi Kaikyo?

Czas powstania Mostu Akashi Kaikyo to 1998 r. - zakończenie budowy

Most Akashi Kaikyo

Ciekawostki i fakty o Mostu Akashi Kaikyo oraz historia powstania

Most Akashi Kaikyo, znany również jako Most Perłowy, to jeden z najbardziej imponujących mostów na świecie. Znajdujący się w Japonii, łączy wyspę Awaji z miastem Kobe, przecinając ruchliwą cieśninę Akashi. To nie tylko inżynieryjne arcydzieło, ale również symbol japońskiej determinacji i zaawansowanej technologii. W tym artykule przyjrzymy się szczegółom technicznym, ciekawostkom oraz wyzwaniom, jakie musieli pokonać inżynierowie podczas budowy tego niezwykłego mostu.

 

Imponujące wymiary i technologia

Most Akashi Kaikyo to nie tylko najdłuższy most wiszący na świecie, ale także jeden z najwyższych. Jego całkowita długość wynosi 3 911 metrów, a dwa główne przęsła mają długość 1 991 metrów, co czyni go najdłuższym pojedynczym przęsłem na świecie. Wieże mostu, sięgające 282 metrów, są wyższe niż jakiekolwiek inne wieże mostów na świecie. To imponujące osiągnięcie inżynieryjne było możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.

 

Niezwykła trwałość i bezpieczeństwo

Budowa mostu nad cieśniną Akashi była ogromnym wyzwaniem ze względu na ekstremalne warunki atmosferyczne i sejsmiczne, jakie panują w tym regionie. Architekci musieli uwzględnić zmienną pogodę, silne wiatry, obfite opady, huragany, tsunami i trzęsienia ziemi. Dlatego most został zaprojektowany tak, aby mógł wytrzymać napór wiatru wiejącego z prędkością 180 mil na godzinę oraz trzęsienie ziemi o magnitudzie 8,5 w skali Richtera.

Jednym z kluczowych elementów zapewniających trwałość mostu są wieże z kratowymi wiązaniami. Ta konstrukcja pozwala na przepływ wiatru między kratami, co redukuje nacisk na strukturę i zapewnia jej stabilność. Dzięki temu most jest nie tylko wytrzymały, ale również elastyczny, co jest kluczowe w obliczu częstych trzęsień ziemi w Japonii.

Jednym z najbardziej zdumiewających faktów dotyczących Mostu Akashi Kaikyo jest ilość kabli użytych do jego budowy. Łączna długość wszystkich kabli wynosi 300 000 kilometrów, co wystarczyłoby na okrążenie Ziemi aż siedem i pół raza! Kable te są kluczowym elementem konstrukcji mostu, zapewniając mu niezbędną wytrzymałość i stabilność. Każdy kabel składa się z wielu mniejszych splotów, co zwiększa ich elastyczność i wytrzymałość na obciążenia dynamiczne.

 

Wyjątkowe wyzwania inżynieryjne

Budowa Mostu Akashi Kaikyo była ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym. Ruchliwa cieśnina Akashi to jeden z najważniejszych szlaków morskich w Japonii, dlatego konstrukcja mostu musiała uwzględniać ciągły ruch statków. Inżynierowie musieli zaprojektować most w taki sposób, aby nie blokował ruchu morskiego i jednocześnie był wystarczająco wytrzymały, aby sprostać surowym warunkom atmosferycznym i sejsmicznym.

Jednym z najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na konstrukcję mostu, było wielkie trzęsienie ziemi w Kobe w 1995 roku. Trzęsienie to, o magnitudzie 7,3, miało miejsce 17 stycznia i było jednym z najpotężniejszych trzęsień ziemi, jakie kiedykolwiek nawiedziły Japonię. W wyniku tego trzęsienia most został wydłużony o trzy stopy. Mimo to, dzięki zastosowanym technologiom i zaawansowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, most przetrwał trzęsienie bez poważniejszych uszkodzeń, co dowodzi jego niezwykłej wytrzymałości.

Most Akashi Kaikyo jest nie tylko najdłuższym i najwyższym mostem wiszącym na świecie, ale także najdroższym. Koszt jego budowy wyniósł około 4,3 miliarda dolarów. Inwestycja ta była jednak niezbędna, aby zapewnić trwałe i bezpieczne połączenie między wyspą Awaji a miastem Kobe, co znacząco wpłynęło na rozwój gospodarczy regionu.

 

Fascynujące ciekawostki

Most Akashi Kaikyo to nie tylko imponująca konstrukcja inżynieryjna, ale także źródło wielu fascynujących faktów i ciekawostek. Jednym z nich jest fakt, że most jest podświetlany każdej nocy, tworząc spektakularny widok, który przyciąga turystów z całego świata. Oświetlenie mostu zmienia się w zależności od okazji, tworząc niesamowite efekty świetlne, które można podziwiać z wielu punktów widokowych w Kobe i na wyspie Awaji.

Most Akashi Kaikyo stał się symbolem japońskiej inżynierii i technologii. Jego budowa była ogromnym wyzwaniem, które wymagało zaawansowanych technologii i innowacyjnych rozwiązań. Most ten jest dowodem na to, że Japonia jest w stanie sprostać najtrudniejszym wyzwaniom inżynieryjnym, tworząc konstrukcje, które nie tylko imponują swoimi rozmiarami, ale także są niezwykle wytrzymałe i bezpieczne.

Most Akashi Kaikyo przyciąga turystów z całego świata, którzy chcą podziwiać jego imponującą konstrukcję i niesamowite widoki. W pobliżu mostu znajduje się wiele punktów widokowych, z których można podziwiać jego majestatyczną sylwetkę. Ponadto istnieje możliwość zwiedzenia wnętrza mostu i zapoznania się z jego konstrukcją oraz historią budowy, co stanowi niezwykłe przeżycie dla miłośników inżynierii i technologii.

 

Podsumowanie

Most Akashi Kaikyo to jedno z najbardziej imponujących osiągnięć inżynierii na świecie. Jego ogromne rozmiary, zaawansowana technologia i niezwykła wytrzymałość czynią go symbolem japońskiej determinacji i zaawansowanej technologii. Budowa mostu była ogromnym wyzwaniem, które wymagało zastosowania nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych. Dzięki temu most jest nie tylko najdłuższym i najwyższym mostem wiszącym na świecie, ale także jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej wytrzymałych. Most Akashi Kaikyo to nie tylko funkcjonalna konstrukcja, ale także symbol japońskiej inżynierii, który przyciąga turystów z całego świata, zachwycając swoją majestatyczną sylwetką i fascynującą historią.

Projektant Mostu Akashi Kaikyo

Projektantem Mostu Akashi Kaikyo jest Honshu-Shikoku Bridge Authority
Honshu-Shikoku Bridge Authority

Typ konstrukcji, rodzaj budynku

Budowla Most Akashi Kaikyo jest typu Most wiszący

Most wiszący to rodzaj konstrukcji mostowej, w której głównym elementem nośnym są liny lub łańcuchy zamocowane na podporach i podtrzymujące dźwigary lub pomost. Jest to popularny typ mostu, stosowany na całym świecie ze względu na swoją efektywność i wytrzymałość. Oto kilka informacji na temat mostów wiszących, ich prekursorów oraz najbardziej znanych budowli tego typu.... czytaj więcej.

Styl architektoniczny

Styl architektoniczny Mostu Akashi Kaikyo określany jest jako Współczesny

Współczesny styl architektoniczny charakteryzuje się przede wszystkim nowoczesnymi rozwiązaniami i najnowszymi technologiami. Jest to styl, który stawia na minimalizm i prostotę formy, ale jednocześnie nie rezygnuje z wysokiej jakości i funkcjonalności. W przypadku budynków mieszkalnych, współczesny styl charakteryzuje się dużymi przeszkleniami, które pozwalają na optymalne doświetlenie wnętrza oraz stworzenie wrażenia przestronności. W przypadku budynków użyteczności publicznej, współczesny styl architektoniczny zwraca uwagę na komfort i wygodę użytkowników oraz na dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych. ... czytaj więcej.

Pozostałe wymiary, parametry oraz najczęściej zadawane pytania

Most Akashi Kaikyo

Ile metrów długości ma Most Akashi Kaikyo?

Most Akashi Kaikyo ma długość 3 910 metrów (12 828 stóp)
1991 metrów (6 532 stopy) - najdłuższe pojedyncze przęsło

Z jakiego materiału jest stworzona budowla?

Most Akashi Kaikyo jest wykonany z następujących materiałów: Stal

Koszt budowy

Koszt budowy i wykonania Mostu Akashi Kaikyo to 4,3 miliarda dolarów

Inne nazwy

Budowla znana jest także pod innymi nazwami potocznymi lub w oryginalnym języku, tj. Most Perłowy

Komentarze do Most Akashi Kaikyo (116) Średnia ocen: 4,0 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
4,0  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 116 komentarzy
nziebes
#116
nziebes
13 lat temu
od kiedy architekci konstruują mosty!? gdyby rzeczywiście jakiś architekt zaprojektował most, to przepraszam, ale nie wszedłbym na niego. Pzdr dla autora :]
joler
#115
joler
16 lat temu
ja przepraszam bardzo, architkci nie konstruują, tylko sciemniaja , prawdziwa robote robia inz. budowalni
tomson
tomson
rok temu
inżynier wykonuje to co ma na papierze. jak sobie wyograżasz budowę czegokolwiek bez solidnych wyliczeń (matematyki i fizyki) . Już to widzę jak inżynier buduje most - (teraz przeciagnim tamtą linę przez ten otwór, albo nie wieź tym drugim). Nawet fundamentu w ten sposób by nie zbudowali. Zresztą mam znajomego inżynier po studiach, długo nie popracował bo nie zastosował się projeku, coś się zawaliło i przeje....ne :) komentarz jest sprzed 14 lat więc w sumie już chyba jestś mądrzejszy .
sztandi
#113
sztandi
16 lat temu
jak już to most Millau jest mostem podwieszanym, a nie wiszącym.
medal
#112
medal
16 lat temu
opza tym nie chodzi o wyokość na jakiej jest wybudowany tylko o wysokość pylonów:) pozdro6oo
karolcia
#111
karolcia
16 lat temu
faaajne;)
Go
#110
Go
16 lat temu
Z tego co mi wiadomo to w Millau jest wiadukt a nie most :D
gta
#109
gta
17 lat temu
on nie ma być najwyższy tylko najdłuższy Przelej. czytać czytać i jeszcze raz czytać . pozdrawiam
Przelej
#108
Przelej
17 lat temu
sciema - najwyższy most wiszący to most Millau wee francji - sprawdzajcie źródła
Maja:)
Maja:)
3 lata temu
no tak wielka ściema
Malwa:)
#106
Malwa:)
17 lat temu
czesc wszystkim pisze z Wloch pisze do was bo mi sie nudzi moze ktos mnie pamieta jestem Malwina Pich mieszkalam w Ornecie jakies 4 lata temu ale co nieco tesknie caluje wszystkich
kobi
#105
kobi
17 lat temu
podobny do tego z San francisco
Monia
#104
Monia
18 lat temu
Jest to piękny most, ale niestety nie jest już najwyszy...(Millau 336.4)
oRkA
#103
oRkA
18 lat temu
>:( Czy nikt nie myśli racjonalnie???? Przecierz Godzilla zaraz przyjdzie i wszystko roz#$@oli. A pozatym to tylko zwykły most wiszący, tyle że troche długi.
Maksior
#102
Maksior
18 lat temu
Chciał bym na takim stac! Ale to wszystko może się #$@* rozwali!!!
pawe
#101
pawe
18 lat temu
wspaniała myśl inżynierska
mirreck
#100
mirreck
18 lat temu
...NO MOZE WYGLADA NIEZLE... NO A GDZIE MACIE NOWE FRANCUSKIE CACKO?
Jacek
#99
Jacek
18 lat temu
Wlasnie z tamtad wrocilem! Jest cudowny,zreszta jak i cala Japonia!! Tak sie zlozylo,ze moglem go podziwiac wprost z okna hotelu Maiko Villa Kobe!! Fantastyczne wrazenia!! O podrozy po nim nie wspomne!!
ewa
#98
ewa
18 lat temu
Wyglada nieżle i robi wrażenie!!!
Garf
#97
Garf
18 lat temu
Piękny :) I robi wrażenie ;) Ciekawe jak w porównaniu z San Francisco...
krajewski jerzy
#96
krajewski jerzy
18 lat temu
wspaniały most
worker
#95
worker
18 lat temu
jechalem przez ten most nie zapomniane przezycie!
pawik
#94
pawik
18 lat temu
fajny mostek sam studiuje drogi i mosty ciekawe ile kosztuje utrzymanie takiego cacka:)
adrian
#93
adrian
18 lat temu
kochany i wsaniały most doceniam prace
anula
#92
anula
18 lat temu
przepiekny moscik

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

Redakcja Budowle.pl
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (20 stycznia)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
11.3 ° C
8.1 ° (min)     12.1 ° (max)
2.9 mm
6.5 m/s
1014 hPa
Jutro (21 stycznia)
pogoda jutro w tej lokalizacji
9 ° C
6.6 ° (min)     10.2 ° (max)
0 mm
5.5 m/s
1019 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij