Katedra Notre Dame w Paryżu (Francja) - kościół, gotyk

Położenie pokaż na mapie

6, Place du Parvis de Notre-Dame, Paryż, Francja

Czas powstania

1163 - 1330

  • Inne nazwy budowli: Notre Dame Cathedral, Notre Dame de Paris
  • Typ budowli: Kościół, Katedra
  • Styl architektoniczny: Wczesny gotyk
  • Materiał: Kamień
  • Wysokość: 70 metrów - wieżyczki
    ile metrów ma wieża eiffla Katedra Notre DameSkala
  • Architekt: Maurice de Sully - inicjator budowy Maurice de Sully - inicjator budowy
Katedra Notre Dame opis i ciekawostki:
Katedra ma 130 metrów długości, 48 metrów szerokości, wysokość sklepienia w głównej nawie przekracza 35 metrów. Iglica z drzewa obitego ołowianą blachą ma 40 metrów wysokości.

Fasadę Katedry tworzą dwie wieże mające po 70 metrów wysokości, na których szczyt prowadzi 387 stopni schodów.

Ważnym elementem Notre Dame są witraże i rozety, zwłaszcza olbrzymia rozeta północna mieniąca się tysiącem barw, co ukazuje niezapomnianą grę świateł. Innym bardzo ważnym elementem katedry są dzwony, w północnej wieży są aż cztery wytopione z brązu. Największy z nich waży 1915 kg, najmniejszy 763 kg. W wieży południowej znajduje się ważący 13 ton dzwon Bourdon. Dzwony dzwonią trzy razy dziennie, a Bourdon tylko na wielkie święta.

W budynku znajdują się poza tym organy pochodzące z XVIII wieku, mające 6000 piszczałek i 5 klawiatur. Na wykonanie sklepienia z drewna użyto 1300 dębów.

Katedra Notre Dame jest prawdopodobnie najbardziej popularną budowlą stylu francuskiego gotyku. Katedrę odwiedza rocznie ponad 13 milionów osób. Jest ona najpopularniejszym monumentem we Francji, wyprzedzając nawet Wieżę Eiffla, zapewne dlatego, że wstęp do Katedry jest darmowy.

Wewnątrz Katedry jest przechowywany jedna z najcenniejszych relikwii - Korona Cierniowa.

Katedra była częściowo zniszczona podczas Rewolucji Francuskiej, następnie przemieniona w magazyn, by w końcu, w 1802 roku powrócić w ręce kościoła.

To dzięki Victorowi Hugo oraz jego powieści opublikowanej w 1831 roku, udało się zainteresować społeczeństwo i przegłosować pomysł renowacji monumentu.

Bazując na prawie z 1905 roku, właścicielem Katedry Notre Dame jest państwo francuskie, jednak Kościół katolicki ma wieczne prawo do używania jej.

Adres: Parvis de Notre Dame. 75004 Paris, France. Telefon: 43.26.07.39

Oficjalna strona: http://www.notredamedeparis.fr

Komentarze do Katedra Notre Dame (142) Średnia ocen: 2,5 Dodaj komentarz    /    Oceń budowlę

Twoja opinia
#0
Podziel się wrażeniami... napisz coś o budowli...
2,5  /  5
Średnia ocen

Na podstawie 142 komentarzy
M
#42
M
14 lat temu
czy kto wie jak zbudowano Notre Dame i inne gotyckie budowle?Czy żurawie podnoszono wraz z postępem prac?jak tak to jak?
marta
#41
marta
14 lat temu
jest cool dzięki tobie zrobię zad z matematyki papapappapapapapapapapapa cool
666
#40
666
14 lat temu
Pewnie Pani prof.Grażyna Kwak stworzyła lepszą stronę sądząc po Jej komentarzu!?zaraz sprawdze!A za informacje o katedrze-DZIĘKI!
trep
#39
trep
14 lat temu
Bardzo fajna strona.Tylko Moglibyście dać coć więcej.
xxxxx
#38
xxxxx
14 lat temu
super
ANka
#37
ANka
14 lat temu
Fajowska stronka pomogla mi przy zadaniu domowym ale proszę was trochę więcej zdjęć i ... mam jedno pytanko. Po co jest ten adres do katedry Notre Dame???
prof.Gra
#36
prof.Gra
14 lat temu
Co za partactwo!!!!! Co za idiota to pisał sie pytam? Przecież tu gówno jest! Idzcie mi z taką stroną..........Szkoda czasu.Niech ktoś to dziadostwo usunie,please!!!
miki
#35
miki
14 lat temu
fajnie ale mogłobyc kilka fotek
kupa
#34
kupa
14 lat temu
**_ _--*_-*##--_** jak by ktoś nie wiedzial to napisalem alfabetem morsa ze ta praca jest do dupy
Maciek orzech
#33
Maciek orzech
14 lat temu
ale gówno gorszego dziadostwa to na oczy nie widzialem przez to dostałem dwie 1 (fuck you) temu kto to napisał
ktos tam
#32
ktos tam
14 lat temu
super strona...wypracowanie o Notre Dame bedzie super !! !!...ale dalej nie wiem czy to renesansowa katedra...
pupa wolowa
#31
pupa wolowa
14 lat temu
uuułaa.co za strona... uuułaa-nie ma sorka skona... (ja tam jej źle nie życze) :D
kinia
#30
kinia
14 lat temu
ta stronka uratowała mi moje życie o ocenkę dzięki serdecznie tak 3mać papa buźka
ziuta
#29
ziuta
14 lat temu
Piękne zdjęcia,wspaniała strona.Katedra jest niesamowita!
Sei
#28
Sei
14 lat temu
Gdyby nie wasza strona chyba zasnełabym przed monitorem i na dodatek nie zaliczyła pracy! Dzięki za pomoc!!! ^_^.
Krzychu
#27
Krzychu
14 lat temu
To najpiękniejszy obiekt zbudowany przez człowieka
IwOnKa
#26
IwOnKa
14 lat temu
katedra jest przepiękna uważam że to akurat ona powinna byc symbolem Paryża a nie wieża eiffla
kujon
#25
kujon
14 lat temu
Strona jest interesująca, aczkolwiek brak w niej ważnych informacji i ciekawostek. Dodaj trochę tekstu, a będzie super. Zdjęcia - rewelacja. PS. Paryż jest przepiękny!!!
KARO
#24
KARO
14 lat temu
DZIEKI ZA TA STRONE PRZYDALA MI SIE
kamil
#23
kamil
15 lat temu
jak sie patrzy na św. Wita w Pradze to jakby widzialo sie mini Notre Dame
Lolita
#22
Lolita
15 lat temu
Dzięki waszej stronce nauka to pestka;-) DZIĘKI BARDZO!!!!!!
Kyle Katarn
#21
Kyle Katarn
15 lat temu
Jeżeli chodzi o najwyższą z gotyckich katedr to będzie to chyba ta w Beauvis. 48 metrów od posadzki do klucza. Oczywiście chodzi o wysokość nawy głównej, bo chyba to najbardziej się liczy. Niestety niedługo po wybudowaniu zawaliła im się główna nawa, ale transept i prezbiterium nadal stoją. Chętnie bym ją zobaczył i na żywo i na tej stronie. A co do Notre Dame to rzeczywiście nie jest najpiękniejsza, ani najwyższa. Jest to katedra wczesnogotycka zarówno konstrukcyjnie (sklepienie sześciodzielne) jak i w detalu architektonicznym (romańska rozeta, mało ostre łuki)bliska późnemu romanizmowi. właściwie nie wiem, dlaczego tak popularna. Pewnie dlatego, że nie trzeba ruszać tyłka z Paryża żeby ją zobaczyć. Z naprawdę pięknych i dojżałych osiągnięć francuskiego gotyku polecam katedrę w Reims (Katedra koronacyjna Królów Francuskich). Można tam wpaść po drodze do Paryża, a później porównać z Notre Dame. I co miałem rację??? Wiele pięknych katedr jest rozsianych w małych miastach i miasteczkach gdzie robią niesamowite wrażenie na tle niskiej miejskiej zabudowy. Radzę poszukać, poszperać, pobawić się w małych odkrywców francuskiego gotyku zamiast walić do Paryża i żyć w błędnym przeświadczeniu, że widziało się wszystko co najpiekniejsze i najważniejsze. Na koniec polecam jeszcze moją ulubioną, ceglaną katedrę w Albi (południe Francji). Jest naprawdę ciekawa i wyjątkowa.
koza
#20
koza
15 lat temu
dzieki wam ta stronka moze komus zycie uratowac tak jak i mnie.Wielkie dzieki:)
J-o-a-n-n-a
#19
J-o-a-n-n-a
15 lat temu
Byłam i widziałam.. i wcale mnie nie zachwyciła. Są setki ładniejszych, ciekawszych obiektów architektonicznych niż akurat Notre-Dame w Paryżu. Każdemu się podoba i chciałby tam pojechać, może dlatego, że jest najbardziej znana, jej zdjęcia są w każdej książce o architekturze. Ale czy tak na prawdę jest taka piękna? Ludzie otwórzcie szerzej oczy, a zobaczycie inne wspanialsze budynki..
maryla
#18
maryla
15 lat temu
Katedra jest jednym z ważnejszych zabytków. Niestety nie udało mi się jeszcze jej zwiedzić. Krzys - katedra w Gdańsku jest dużo niższa!

Położenie na mapie / Jak tam dojechać

wojto
Pogoda w okolicy
Dzisiaj (20 czerwca)
aktualna pogoda w tej lokalizacji
20,3 ° C
13,4 ° (min)     20,3 ° (max)
0 mm
4,7 m/s
1015,6 hPa
Jutro (21 czerwca)
pogoda jutro w tej lokalizacji
20,4 ° C
12,5 ° (min)     20,4 ° (max)
0 mm
3,1 m/s
1020,9 hPa
Pokaż prognozę na 14 dni Źródło: openweathermap.org
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z serwisu, zgadzasz się na użycie plików cookie, więcej szczegółów w naszej polityce cookies. Zamknij