Wiadukt Millau we Francji - 343 metrowy, najwyższy most świata
Nazwa: Wiadukt Millau
le Viaduc de Millau, Millau Viaduct
Najedź na mapę lub ją kliknij, by powiększyć.
Czas powstania
10 października 2001 ? rozpoczęcie budowy
14 grudnia 2004 ? data otwarcia
16 grudnia 2004 ? udostępnienie do ruchu
Typ
wiaduktmost
Styl architektoniczny
nowoczesny
Materiał
żelbet, stal
Koszt budowy
około 400 milionów euro
Wysokość
343 metry
Długość
2460 metrów
Architekt
Opis budowli
Wiadukt położony jest nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji, w pobliżu miasta Millau.
Millau Viaduct jest najwyższym mostem świata, most mierzący 343 metry do najwyższego punktu konstrukcyjnego przewyższa o 19 metrów słynną Wieżę Eiffla.
Na most składa się 7 filarów o wysokościach od 78 do 245 metrów, zaś wysokość pylonów to 87 metrów. Filary połączone są przęsłami o długościach 342 metrów (6 wewnętrznych przęseł) oraz 204 metrów (2 zewnętrzne przęsła).
Budowa mostu trwała zaledwie 3 lata, większość elementów konstrukcyjnych wybudowano na lądzie, a następnie nasunięto je na przygotowane miejsca, do tego celu użyto 64 siłowników hydraulicznych, które przez wiele dni przesuwały przęsła w tempie 9 metrów na godzinę.
Wspomniane przygotowane miejsca to 4 otwory na każdy z pylonów, otwory o średnicy 5 metrów i głębokości 15 metrów, wraz ze specjalnym bieżnikiem o grubości 3-5 metrów położonym u podstawy, zapewniają stabilność pylonów.
W momencie gdy ogromne filary stały na swoich miejscach i położono jezdnie, rozpoczęto budowę i nakładanie pylonów, które są oddzielnymi konstrukcjami w kształcie odwróconej litery Y i nie stanowią przedłużenia filarów.
Na budowę mostu użyto 85 tys. m3 cementu (ok. 206 tys. ton), zaś waga stali użytej przy budowie to 36 tys. ton, co stanowi pięciokrotność ilości użytej do budowy Wieży Eiffla. Łączna waga budowli wynosi 290 tys. ton.
W szczytowym momencie przy budowie brało udział prawie 600 pracowników, którzy do swych prac wykorzystywali najnowocześniejsze technologie laserowe, GPS, specjalny asfalt i beton wysokiej jakości oraz inne innowacyjne materiały, wszystko w celu kontroli budowy co do centymetra.
Most jest szeroki na 32,05 metra i gruby na 4,2 metra oraz posiada 2 pasy ruchu w każdym kierunku.
Szacuje się, że przez wiadukt dziennie przejeżdża do 50 tysięcy pojazdów (w zimie ok 4,5 tys.), wiele lokalnych osób dojeżdżających do pracy z powodu kosztów wybiera inną, bezpłatną drogę.
Wiadukt leży w ciągu autostrady A75 łączącej Paryż z wybrzeżem Morza Śródziemnego na południu Francji. Koszt przejazdu wiaduktem od stycznia 2011 roku wynosi odpowiednio, za samochód osobowy: 8,20 ? w lipcu i sierpniu oraz 6,40 ? poza sezonem, zaś za samochód ciężarowy 29,90 ? przez cały rok. Przejazd pozostałą 340 km częścią autostrady A75 jest bezpłatny.
W momencie ukończenia budowy, most uzyskał oficjalnie 3 rekordy świata: 1) najwyższy pylon świata (P2 o wysokości 244,96 metra). 2) najwyższa wieża mostu (wierzchołek P2 leży na wysokości 343 metrów). 3) najwyżej położona droga mostu w Europie (jezdnia jest położona 270 metrów nad poziomem rzeki Tarn).
Na instalacje elektryczne wiaduktu składa się m.in. 30 kilometrów przewodów wysokiego napięcia, 20 kilometrów światłowodów oraz 10 kilometrów kabli niskiego napięcia. Do dyspozycji pracownicy mają 357 gniazd telefonicznych, które pozwalają im na komunikację między sobą oraz między stanowiskami dowodzenia znajdującymi się na masztach.
Most jest wyposażony w najnowocześniejsze czujniki, tj. anemometry, akcelerometry, inklinometry oraz czujniki temperatury służące do pomiaru i wykrywania nawet najmniejszych ruchów filarów, jak również do pomiaru odporności na ścieranie i rozrywanie.
Przynależny do wiaduktu punkt poboru opłat jest oddalony od niego o 4 kilometry, posiada on po 8 pasów ruchu w każdym kierunku. Koszt budowy obiektu wraz z pomieszczeniami technicznymi, parkingiem, stacją kontroli i toaletami wyniósł 20 milionów euro.

Wiadukt Millau - szukaj na naszym forum
Wiadukt Millau we Francji - 343 metrowy, najwyższy most świata
Cytaty
"Wiadukt Millau jest wspaniałym przykładem, w długiej i wspaniałej tradycji francuskiej, śmiałego dzieła sztuki, tradycji rozpoczętej na przełomie wieków 19 i 20 przez wielkiego Gustava Eiffel'a" - Prezydent Francji Jacques Chirac
Znajdź nocleg:


Dodaj komentarz
Czy Wiadukt Millau to most czy wiadukt? A może jest obojgiem, ale czy mamy dowolność w nazewnictwie? Czy konstrukcje takie to wiadukto-mosty? Chodzi mi o ścisłe określenie, bez zwyczajowego, tylko konstrukcyjne.
chciałabym kiedyś tam pojechać i go zobaczyć na własne oczy :)
Pogoda w okolicy
Autor
Opis budowli dodał: wojto Dodano: 2010-08-11 Wyświetleń strony: 44823