Otwarto najdłuższy tunel kolejowy na świecie
Mający 57 kilometrów długości tunel pod masywem św. Gottharda w Szwajcarii jest najdłuższym a zarazem najgłębszym tunelem kolejowym na świecie. W najgłębszym miejscu tory tunelu będą biegły prawie 2,5 kilometra pod powierzchnią stoków.
Na oficjalne otwarcie tunelu przybyli m.in. prezydent Szwajcarii Johan Schneider-Amman, premier Wioch Matteo Renzi, kanclerz Niemiec Angela Merkel, prezydent Francji Francois Hollande oraz kanclerz Austrii Christian Kern.
Otwarcie tunelu dla podróżnych planowane jest na grudzień, wtedy to trasę Zurych-Mediolan pociągi pokonają w trzy i pół zamiast ponad czterech godzin. Szacuje się, że dziennie trasę tę będzie pokonywać ok. 260 pociągów towarowych i 65 pasażerskich. Superszybkim pociągom przejazd przez tunel zajmie 17 minut.
Na tunel składają się dwie nitki, każda długości 57 kilometrow i średnicy 9,14 metra. Nitki łączą przejścia ewakuacyjne i techniczne rozmieszczone co 325 metrów.
Dotychczas najdłuższym tunelem kolejowym na świecie był mający 53,9 km tunel Seikan w Japonii, zaś na drugim miejscu plasował się 50,5-kilometrowy tunel pod kanałem La Manche łączący Wielką Brytanię i Francję.
Do drążenia tunelu używano mierzącej 410 m maszyny, która musiała się przedrzeć przez 73 różne rodzaje skał. Podczas kopania usunięto 28 milionów ton skał, dzienni nawet 377 tysięcy ton.
Trwająca 17 lat budowa kosztowała 12 miliardów franków. Przy budowie tunelu Gotarda pracowało 2,6 tys. osób, z których dziewięcioro poniosło śmierć.
Na oficjalne otwarcie tunelu przybyli m.in. prezydent Szwajcarii Johan Schneider-Amman, premier Wioch Matteo Renzi, kanclerz Niemiec Angela Merkel, prezydent Francji Francois Hollande oraz kanclerz Austrii Christian Kern.
Otwarcie tunelu dla podróżnych planowane jest na grudzień, wtedy to trasę Zurych-Mediolan pociągi pokonają w trzy i pół zamiast ponad czterech godzin. Szacuje się, że dziennie trasę tę będzie pokonywać ok. 260 pociągów towarowych i 65 pasażerskich. Superszybkim pociągom przejazd przez tunel zajmie 17 minut.
Na tunel składają się dwie nitki, każda długości 57 kilometrow i średnicy 9,14 metra. Nitki łączą przejścia ewakuacyjne i techniczne rozmieszczone co 325 metrów.
Dotychczas najdłuższym tunelem kolejowym na świecie był mający 53,9 km tunel Seikan w Japonii, zaś na drugim miejscu plasował się 50,5-kilometrowy tunel pod kanałem La Manche łączący Wielką Brytanię i Francję.
Do drążenia tunelu używano mierzącej 410 m maszyny, która musiała się przedrzeć przez 73 różne rodzaje skał. Podczas kopania usunięto 28 milionów ton skał, dzienni nawet 377 tysięcy ton.
Trwająca 17 lat budowa kosztowała 12 miliardów franków. Przy budowie tunelu Gotarda pracowało 2,6 tys. osób, z których dziewięcioro poniosło śmierć.
Pozostałe artykuły
27/03/2024 15:11
26/03/2024 17:26
Opinie o Otwarto najdłuższy tunel kolejowy na świecie Dodaj komentarz